Å røre i grøten…

I følge min mor så sa jeg aldri nei når jeg ble spurt om noe, men at det kunne gå litt tid før det ble gjort 🙂 Men nå er jo vår hjerne konstruert på det viset at den husker mest de positive ting, og fortrenger det som kanskje ikke  er like hyggelig. Derfor er kan det fort ble et forvrengt bilde når man blogger om gamle dager. Det kan nok hende at virkeligheten var mer likt dette enn jeg kommer til å fortelle nå.


Men nå har jeg jo ikke noen andre å støtte meg til enn meg selv når man leter etter små hendelser ganske så mange år bak i tida. Og jeg husker spesielt en gang min mor ba meg røre i grøten for hun måtte en snartur på butikken.  Jeg var vel en åtte, ni år og sa selvfølgelig ja til å gjøre det. Og husker jeg stod på en krakk ved ovnen og rørte.


Nå fant jeg ikke noe mer passende bilde på  nettet enn det i farta. Og tro dere meg, et bilde av meg tatt nå – på en krakk rørende i grøten, blir liksom noe helt annet enn det var den gang. Men nå skjedde jo det som ofte skjer når damer skal en snartur på butikken. Jada, det kan hende noen fristes å kommentere akkurat det, for jeg tror faktisk det samme skjer den dag i dag. Det varte og det rakk.. og jeg rørte og rørte.. og rørte ennå mer. Ingen hadde fortalt meg at det gikk ann å ta kasserollen bort fra plata. SÅ jeg rørte så svetten rant og grøten ble rarere og rarere.


Jeg var antagelig himmel fjernt fra et sånt “Nissemodus”, når min mamma endelig kom hjem fra butikken. Hun trengte ikke lang tid for å skjønne at jeg hadde gjort en heroisk innsats for å berge grøten. Jeg kan ikke huske hva slags honnør jeg fikk for det. Men når jeg påtok meg noe gjorde jeg i alle fall så godt jeg kunne. Min pappa var jo mye borte i lange perioder på anlegg, så jeg var jo liksom mannen i huset. Jeg hadde to eldre søstre og en yngre bror. Og etter mat så blir det alltid…


Nå er den ene søsteren min død, og den andre er ikke så veldig flink på data, så jeg tar sjansen på at hun ikke leser dette. Men jeg mener bestemt å huske at det var en evig krangel mellom de to om hvem som skulle ta oppvasken. Så jeg sa bare ”gå vekk” så skal jeg vaske opp.  Og det hender jo at jeg gjør den dag i dag.. når vi har større middager og det ikke bare er å dytte hvert vårt i oppvaskmaskina. Så den kroken som krøkes tidlig.. holder seg en stund…..

Den må tidlig krøkes som god krok skal bli, dvs. den må tidlig i lære som skal bli dyktig i sitt fag, gammelt ordspråk. Eldste kjente kilde dansk ordspråksamling fra 1506.

Men om ikke søstra mi leser bloggen så gjør kona det.. så jeg tar noen sjanser her, men skitt au – den som intet våger intet vinner. Men tilbake til grøten…

Jeg skal ikke påstå at den episoden ved komfyren førte til at det å koke grøt faktisk ble en hyppig beskjeftigelse for meg og en av mine beste kompiser på den tiden. Rett som det var så spurte vi hans eller min mamma om vi fikk koke oss grøt. Og da var det snakk om smørgrøt, eller som det også heter Fløyelsgrøt. Og jeg kan forsikre om at vi ble spesialister på det. Jeg får jaggu meg lyst på den grøten bare jeg skriver det i bloggen her. Så jeg måtte google oppskrifter og fant i alle fall en som minnet om om den måten vi lagde smørgrøt…

Smørgrøt

1. Smelt litt smør i en kasserolle på lav varme.

2. Ha i mel mens du rører.

3. Spe med melk litt etter litt til grøten blir passe tykk. Rør hele tiden til alt er glatt.

4. Ha i litt salt mot slutten.

2 ss smør

2 ss hvetemel

Mengden melk tar jeg på feelingen.

Mens jeg googlet etter en oppskrift som lignet mest mulig på måten vi lagde grøten på, så fant jeg denne påstanden i en reklame av nyere dato:

“Nordmenn har laget grøt i flere hundre år, men for mange er det fortsatt et stort problem at grøten brenner seg i gryten. Hvorfor skal en så lettvint rett være så vanskelig å tilberede?”

Men det er jo bare tull og vas.. det det handler om,,  er jo bare “Å røre i grøten” 

Bilderesultat for smil

Ha en fortreffelig dag og kveld 🙂 

 

16 kommentarer
    1. For en morsom historie.har nok hørt rykter om at mamma ikke likte husarbeid så godt. 😊 bra ho hadde en så snill lillebror 😊

    2. hilde: Ler,, takk for kommentar 😀 Nei det bekrefter vel det at jeg husker rimelig rett 🙂 og snill og snill er vel relativt. Mamma din og jeg har alltid hatt et flott forhold 🙂

    3. Så herlig historier, jeg liker godt sånne historier, og ser for meg deg stå og røre svette nedi grøten nesten 😀 Men når du snakker om Fløyelsgrøt, da tenker jeg også det Gule Huset der mamma bor, og grøt på lørdagen…og mange gode minner. For deg var godt 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    4. Høres ut som du var en hjelpsom fyr ja …tålmodig også :)) Jeg er veldig glad i grøt, og nesten hver lørdag spiser vi risengrynsgrøt..og det er ikke så enkelt å passe på at det ikke setter seg fast i bunnen…men det verste er når det koker skikkelig over..og hele ovnen må rengjøres etterpå ..men den jobben tar som regel mannen her…:))
      Smørgrøt er også veldig godt…men det har vi ikke så ofte …:)) Nå er det snart kveldsmat med grove ,hjemmelagde rundstykker og te :)) Hyggelig med disse historiene dine :))

    5. frodith: Takk skal du ha. 🙂 Ja det dukker jo opp minner av og til, selv om de nok er farget av tiden som er gått, men det gjør jo ingenting 🙂 Ha en fin kveld der også 🙂

    6. annebe: Takk skal du ha 🙂 Ja det er vel ingenting som fester seg så mye som melk som skal koke. Og det er i alle fall ingenting som koker opp sååååå stille, og bare man snur ryggen til, som melk. Og det setter sine spor 🙂 Kos dere videre i kvelden 🙂

    7. Åååå….. fikk løst på smørgrøt, men har bærre sånn ekstralettmelk, og d går ikkje an å bruk….
      Jaja…. Kosa meg m å læs bloggen din i stede 😃😃😃

    8. Veldig koselig ..og nesten litt rørende historie om åtteåringen som sto der så pliktoppfyllende og rørte i kjelen. Du var vel en liten diplomat i forhold til de to søstrene da… Bedre å ta oppvasken sjøl enn å høre på evinnelig krangling…. Da mor laget hvit saus, pleide hun å “Ta av” litt på ei skål, før hun spedde den ut. Da ble det smørgrøt til meg – for det syntes jeg var kjempegodt! Det er jo billigvarianten av rømmegrøten. 😀

    9. karidansen: Takk for kommentar 🙂 Ja nå farges sikkert sånne historier over år, men det er jo litt artig å tenke tilbake på sånne små hendelser 🙂

    10. Herlig å lese. Stakkars deg som rørte og rørte, men det ble ikke brent grøt da! Fløyelsgrøt lært vi tidlig å koke oss selv hjemme, og jeg lager det i blandt enda. Guttene mine har jeg lært det, og nå er det barnebarna som står for tur. Ikke lett for alle å forstå at ikke alle kjeler egner seg til melkemat. Fryktelig kjedelig når grøten blir brun! Ha en strålende dag og jeg er sikker på at dine søstre tilgir deg din avsløring om oppvasken!!!!!

    11. natheless: Tusen takk for flott kommentar. 🙂 Har jo to gutter sjøl som er utrolig dyktige på kjøkkenet.. og det skal gå videre i rekken med barnebarn. Sånn skal det være. Nå er nok minner fra år tilbake en smule farget av tiden som er gått. Men er moro og mimre litt selv om det kanskje ikke er 100% korrekt. 🙂

    12. Hehe…herlig altså. Du ble jo tidlig skubbet på kjøkkenet du 🙂 Og grøt, ja, det er lett når man ikke har noe annet å gjøre samtidig 😉
      Smørgrøt har jeg sett flere nevne på diverse fora. Men har aldri laget det eller smakt det selv. Det høres ikke godt ut synes jeg. Men er nysgjerrig, så kanskje jeg forsøker å lage det en dag. Bare for å få stilt nysgjerrigheten min. Kanskje det er bedre enn det høres ut 😉

    13. Eva: Takk for kommentar,, ja jeg la jo ut ei oppskrift også,, så hiv på kasserollen.. men for all de… ikke glem å spe forsiktig og RØRE i grøten 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg