Mat med historiske sus…

Serveringssteder kommer og går, men Løvolds Kafeteria består. Johan og Ågot Løvold åpnet kafeteriaen den 30.august 1938. Og dørene har ikke vært lukket siden. Ja,utenom normal stengetid da. Snart 76år har de servert bødøværinger, Hurtigrute passasjerer og tilreisende  ellers. I mange år la jo Hurtigruta til kai rett utenfor kafeteriaen. Og jeg husker godt mine første besøk der som unge, og senest i går, den 28. april var jeg der.


Det har nok vært spede forsøk på å endre på konseptet, om enkel og god husmannskost, men det har vist seg at det er nettopp det som har fungert best i alle år. Jeg tror nok om noen gjester fra 1939 hadde sett innom i dag.. ville de funnet “kjenninger” på menyen 🙂 

Nå var ikke sola helt på min side når jeg tok bildet på inngangsdøra, men det var så fullt med folk i disken at jeg ville ikke ta bilde av menyen der.  Men ta deg en tur da vel. Det er bare 1,5 time med fly fra Oslo.. og her er åpningstidene 😀

Når  jeg har tid mellom ting som skal gjøres i byen, eller madammen har time på ett eller annet, så går jeg som regel på Løvold og får meg litt mat og kaffe 🙂

Jada, om du skal ha noe annet enn det som står på menyen som dagens middag, eller rundstykker/kaker, så blir det bittelitt med venting. Men maten kommer, sikkert som banken..

Og som den skarpe observatør legger merke til, så har jeg med ei lita notisbok og penn. Det hender det kommer ned både rim og blogg ideer i sånne stunder. Mens jeg titter ut av vinduet av og til…

Ikke akkurat så vakker utsikt  på den siden jeg satt, på andre siden ser man ut på Bodø Havn. Men observerte en flittig taxisjåfør utenfor som plasserte en stor bærepose inn i baksetet for en passasjer. Da han kommer ut igjen, står den kvinnelige passasjeren enda bak han, han stikker kroppen inn i baksetet og flytter tydeligvis bæreposen over på andre siden. Da han kommer ut derfra for andre gang, har dama gått rundt bilen. Og for tredje gang,, stuper han inn i taxien og flytter posen tilbake igjen. “End of story “..sikkert et artig yrke 🙂 

Fikk meg et kjapt bilde fra disken mens det var tomt for folk der,, men som sagt. Kafeteriaen ligger midt i sentrum og på kaia. Så bare se etter skiltene om dere er innom Bodø.

Og dette er ikke et sponset innlegg, jeg har ikke en gang spurt om lov til å lage det. Men nå er det gjort åkke som 🙂 

copyrigtht bilder: Jan E. Håkonsen

10 kommentarer
    1. Når de har holdt på så lenge må det jammen være veldrevet og bra der :)) Koselig med slike steder og meny med både kjøttkaker og lapskaus høres bra ut…
      Der kan jeg tenke meg du sitter å forfatter mange fine dikt og klekker ut spennende innlegg til bloggen ja :))
      Har ikke tenkt meg på de trakter med det første..men skal “notere meg navnet bak øret”
      Sjefen til mannen min ( han jobber i et trykkeri ) heter Løvold..kanskje han er i slekt med disse …
      Kos deg med kvelden :))

    2. annebe: Takk skal du ha og takk det samme 🙂 Ja det kan dukke opp forbindelser mellom folk i bloggsammenheng.. det er det ikke tvil om. Så hvem vet. Kos deg 🙂

    3. Herlig med sånne kafeer som beholder særpreget sitt. Og hvorfor endre noe som fungerer egentlig 🙂 Og DU har blitt en ekte blogger, med blokken og alt. Jeg har ikke DET, men kameraet er nesten min HEKT på samme måte…Det er ALLTID med! Og det var ikke det før jeg begynte å blogge altså 😉

    4. Liker kafe, men sjelden jeg spiser mat, kaffe jepsi, men er lit kresen når det gjelder mat 🙂 Klarer ikke alle kakene, søtsakene osv..)Ser trivligt ut her da..) Nå er det senga og zzz her snart, toget til Gardemoen og ut og fly igjen 🙂

    5. frodith: Leer, nå har jeg jo hatt blokka med meg før jeg begynte som ”blogger” da,, Men jeg får jo noen kommentarer om at jeg har endret litt på fokus 😛 så det så
      😛

    6. rundtomkringtrorjeg: takk for kommentar og god tur.. Jeg er nå litt glad for at jeg slipper all den reisinga jeg hadde i jobben… pjuhh… men fritids reising blir jo litt annet da 🙂 God tur

    7. Det ser jo ut til at de har både greie priser og solide porsjoner. Du hadde kjøpt dreg et “Realt Mannfolkmåltid”. 😉 Jeg har ikke begynt å ha med notisblokk ennå, men fotoapparatet har jeg oftere med meg enn det som var tilfelle før. Ellers har jeg bra kamera på mobilen også! Takk for titten! 😀

    8. karidansen: Ja det skal de ha at de har porsjoner på middagen som holder.. hender det holder godt med barnporsjoner 😛 Og jeg har blitt flinkere å ta med apparatet,, nå gjelder det bare å huske å ta det frem.. 🙂

    9. Så kjekt å se at et spisested kan holde koken så utrolig lenge. Det tror jeg ikke skjer for ofte 🙂 Og jeg skjønner godt at folk finner veien dit, trutt og ofte. For god norsk husmannskost, er alltid velsmakende og vekker gamle minner, og lager nye 🙂
      Tror jeg hadde blitt litt småstresset av han der taxisjåføren 😉 Men han er nok en servicemann, og gjør som det forventes 😉
      Det er ikke så ofte jeg drar nordover lenger. Så er vel ikke veldig sansynlig at jeg blir å besøke den kaféen på en stund. Men man vet jo aldri 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg