Det “koker” på fødestua…

Ja jeg kommer jo aldri til å glemme de to fødslene jeg har fått gleden og privilegiet å få være med på. Den første i begynnelsen av juli 1972. Det var ikke helt vanlig at menn var med da, men jeg fikk kranglet meg til det. Og det er noe jeg aldri har angret. Og jordmora var glad for det, for barselspleirska stakk til lunsj, så jeg ble satt i “arbeid” og måtte delta aktivt. Den andre fødselen var i desember 1977. Og begge var helt forskjellige og to undre av opplevelser jeg takker for å ha fått opplevd.

Nå er altså ikke dette en rekonstruksjon av den gang jeg var på fødestua, og slett ikke av det jeg skal blogge litt om i dag. For det handler nemlig om en helt annen fødestue…

Ja for i disse dager så er det lamming over det ganske land. Og vi er så heldige å ha et vennepar som har fjøsen full av høygravide sauer som er i full gang med å forære de det ene vakre lammet etter det andre. Bare se på de blivende “mødre” som lader opp til det store øyeblikket.

Men mange er jo ferdige allerede, og her svinger det fra de med et lam og oppover. Rakkeren kunne ikke dy seg for å rekke tunge til meg. Sikkert glad for å få ha mamma’en sin helt for seg selv 🙂

Et søskenpar hadde funnet seg en stille krok for å kvile seg litt etter strabasene.. 

Men det var ikke lenge før matfatet “ropte” på de…

Men det var faktisk firlinger der også.. men sånn i denne fasen så er jeg glad for at jeg ikke har ansvaret for å holde rede på hvem som er hvem sitt. Så jeg fant bare ei “mamma” med tre lam. Nr fire var sikkert ute på rekognosering ett eller annet sted 😛 

Men de er jo så nusselige..så jeg måtte bare kose litt… 

Men som med alle fødsler så tar det på, og ble sikkert ikke bedre med en “villturist” som flakset rundt med fotoapparatet..

Men jeg tenker at når det verste kjøret er over, og våren får skikkelig tak og lammene har fått litt mer pondus og stødigere bein, så blir det jubel og glede når de legger i vei til fjells 🙂 

Da takket jeg for meg, og takker for at jeg fikk stikke innom fjøset i en hektisk lamming. Nå ble det ikke noen bilder av selve lammingen da, men for de som vil se det så finnes det sikkert evig nok på google.

Copyright: Jan E. Håkonsen

18 kommentarer
    1. Det var ikke verst at du kranglet deg til å bli med på fødsel midt på 70-tallet. Det var vel rundt de tider det ble vanlig at far var med. Min bestefar var med da min far ble født. Det var hjemmefødsel i 1928. Egentlig hadde han ikke lov til å være med, men han hørte at det var “harde tak” og orket ikke sitte utenfor. Så da tuslet han inn og prøvde å støtte så godt han kunne. (Han var egentlig ganske bløthjertet, tror jeg…..) Vi hadde kopplam da unga var små. “Tynnassen” og “Tjukkassen” het de.(Unga døpte dem) Om høsten var begge bukkene nesten like “Tjukkassen”… og de var så kjælne at det var slitsomt, for de sprang etter oss hele tida for å få kos……:D

    2. Så heldig du er som får Være med på lamming 🙂 og det var spesielt å Være med på fødsel i 70-årene. Du var heldig som fikk lov også, for det var ikke alle jordmødre som ville slippe til pårørende på den tiden.
      Jeg har født en gang og det var en styrtfødsel. Det vil si at hjerken jeg, mannen min eller jordmødre skjønte noe før gutten var ute. Det gikk fort 🙂
      Ikke dag er det helg igjen da. Vi skal Være med på Amcar treff i morgen å cruise litt rundt og Sandefjord sammen med andre veteran biler. Riktig god lang helg 🙂

    3. Så koselige bilder. Ja, fødsel er like fantastisk opplevelse å se uansett om det er mennesker eller dyr. Lamunger er søte da. Jeg gleder meg til de slipper sauene ut på gressenga litt ut i mai. Ha en fin dag! 🙂

    4. karidansen: Ja jeg kan godt skjønne bestefaren din, jeg hadde klatra i gardinene om jeg ikke hadde fått slippe inn. 😛 Og at lammene er kjælne ja,, var en kar der som ville langt inn under jakka mi og bli med hjem 😀 Ha en fin dag 🙂

    5. Åse Helen: Takk for kommentar 🙂 Jeg måtte nok være ganske så pågående for å få slippe inn, men vet jo at fødsler kan være dramatiske på mange måter. Lykke til med Amcar treff. Jeg har allerede sett en del sånne her omkring 🙂 Og ha en god helg 🙂

    6. Flotte bilder; og vakkert fortalt om din egen opplevelse på fødestuen.
      Har aldri vært med på en lamme fødsel,må ha vært helt fantastisk å være med på.
      Er det sant at de av og til binder tau rundt bakbeina for å dra dem ut av fødsels kanalen?
      Om alt går etter planen blir det jo hjemmefødsel snart her hjemme hos oss, du får følge med for da legger vi ut bilder av begivenheten. .
      Ha en flott dag videre!

    7. Så moro at du kranglet deg til å være med på fødsel på den tiden 🙂 Og FIKK gjennomslag. Herlige lam her da. Jeg har ikke sett lamming før. Kun en hund en gang som fødte. Da var jeg liten, og jeg husker vi måtte sitte helt rolig og ikke lage noe stress for hunden 🙂 Ha en flott torsdagsfredag :-)Fri igjen 🙂

    8. spira: Ja det er nok sant at de må bruke sånne metoder, i alle fall på kalver. Men da er det nok krise og det haster med å få de ut. 😉 Lykke til med ditt prosjekt. Vi har vel hatt ansvaret for to valpe fødsler her i huset 🙂

    9. frodith: Har hatt et par valpefødsler her i huset da.. men er noen år siden.Ha en fin langhelg og nyt dagene 🙂 Og du trenger ikke kommentere alt skjønner du 😀

    10. Ja ja der ser du, har nok fått det med meg et eller annet sted men så var det den usikkerheten jeg satt med om det var sant eller ei, takk for din oppklaring!
      Vi er godt i gang med vel overstått 1 inseminering i dag morges, ny om 48 timer.
      Vi ser frem til nytt spennende valpekull, jeg har igrunnen gått ut av telling på hvor mange valpekull jeg har tatt imot fra både andres og mine egne,noen raser føder greit selv på egenhånd mens på en slik rase vi har er noe mer avansert, krever erfaring og god kunnskap. .
      Skulle gjerne ha vært tilskuer på lam og mange andre husdyr fødsler, sånt gir et andrelinkick!

    11. Fødsler er mirakler enten det er folk eller fe 🙂 Og noe så utrolig fint å få lov til å være med på <3
      Det er sånt man har i minne for evig og alltid 🙂
      Flotte bilder også. De er jo bare så utrolig søte og sjarmerende, de nyfødte lammene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg