Naturens krystallklare gull….

Vi elsker det, vi hater det, forguder det, vi er fullstendig avhengig av det, forsvinner det dør vi – og heldigvis så har vi her på berget nok av det.

Ja selvfølgelig snakker jeg om vannet. Som bare er der og vi sjelden savner sånn direkte, det er jo så lett tilgjengelig. Men i disse tider så er det jo veldig synlig. Jeg måtte bråbremse på tur hjem etter en liten tur i dag, snøsmeltingen ei fjellene er visst i gang for fullt 🙂 

Det var ikke lett å fotografere denne, for vannspruten stod over hele meg. Men det var ganske fasinerende. Så her er ett til…

Da jeg kom hjem så husket jeg på et dikt jeg skrev for ganske lenge siden. Jeg husker ikke helt hvordan vannet gav meg inspirasjon da, men kanskje dere finner ut av det? Her er det i alle fall…

Vannets veier.

Bølgene slår i mot gråkvite strand.

Polèrer og vasker steiner og sand.

Havets evige vandring i tiden.

Hvor kommer det fra, hvor drar det siden?

 

Regndråper, lette og tunge som bly.

Treffer ditt ansikt fra himmelens sky.

Vannet det sildrer og finner sin vei.

Sammen med gleder og sorger i deg.

 

Vannet er livets beskyttende pakt.

Vannet kan drepe med dødens forakt.

Regnbuens farger beskriver det best.

Vannet er livet sin mektigste gjest.

Men det er jo sommer snart, da vil vi kanskje aller helst se vannet glitre i solens stråler, eller hva mener dere? 🙂

 Alle bildene er mine, bortsett fra det om kretsløpet 🙂 Det tok jeg nå mest med for å illustrere litt av tankene mine når jeg skrev dette diktet 🙂

18 kommentarer
    1. Fint dikt. Likte spesielt godt det andre verset. Det er noe mektig og friskt over fosser.Her er det mye krefter i sving! Det nederste bildet er flott, med speilbilde og det hele. Fort gjort å glemme hvor viktig vannet er. Vi kan jo bare skru på ei kran, så kommer det strømmende! (Med ytterst få unntak!):D

    2. karidansen: Takk skal du ha,, ja det er jo sånn med mye og mangt, at det først er når det er borte at man savner det.:) Skulle nok brukt litt tid på det diktet, er jo himla lenge siden jeg så på det. Kom bare plutselig på det når jeg stod under fossen og tok bilde 😛

    3. Elsker bekker og fosser…og det var mye vann i den fossen der gitt 🙂 Likte diktet kjempegodt…da du skrev det hadde du det bare til eget bruk…eller leverte du dikt til en avis eller noe…vet ikke om du har nevnt noe om det før…men fint å dele dem på bloggen nå da…så flere får glede av dem :)))

    4. Tenk hvor livsviktig vannet er!! At vi ikke på noen måte ville klart oss uten, som mennesker. Og det er nå en ting. Men også hvor mye vi setter pris på det som en del av den vakre naturen 🙂 Ikke rart man får lyst å skrive om det. For man får mange følelser av vann…om det er i bevegelse eller om det er stille og rolig. Det GJØRE noe med en.. 🙂

    5. annebe: Takk for kommentar. Vi er nå egentlig veldig spent her, for det er store snømengder på fjellene, så det kan bli litt av hvert når snøsmeltinga setter i gang for alvor 🙂 Har jo hatt en diktbok” i magen en stund, men ikke blitt noe av det ennå 😛

    6. frodith: Hei og takk for kommentar. Ja det er helt sant,men som jeg har sagt her i kommentarene så er det spennende hva som kommer til å skje når snøsmeltinga setter igang for fullt. Det er mye snø i fjellene.. 🙂

    7. Flott dikt ja 🙂 Og vannet er jo helt nødvendig, både for oss som bor her, og for det som vokser her. Og ikke minst, alt blir så utrolig friskt etter en god regnskur 🙂
      Jeg synes det er så fint med landet vårt, årstidene. Og snøen som smelter og lager store fosser. Litt verre når det lager flom og oversvømmelser som rammer uskyldige mennesker. Men vannet er jo en naturkraft. Og vi må bare lære oss å leve med de sterke kreftene, og utnytte ressursene 🙂

    8. Eva: Hei og takk og veldig sant 🙂 Er spent på når snøsmeltinga starter for fullt i fjellene.. men håper det ikke ender i flom, men tror ikke det 🙂 Natta 🙂

    9. Flott dikt og fine bilder. Likte spesielt bildene av fossen. Vannets krefter er utrolig fascinerende, tenk bare hva en enslig vanndråpe kan gjøre med hard stein, bare det får lov å dryppe lenge nok? Ha en fin dag 🙂

    10. Miss Imperfektum: Takk for kommentar 🙂 Ja vannets krefter er enorme, enten i brutale korte øyeblikk, eller sakte og tålmodig over lang tid. 🙂 Ha en flott dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg