Storsjau med 60 liter vann…

Ja nå har det jo i alle tider vært vanlig med en skikkelig rengjøring før helg og høytid. Så sånn sett så kunne jo overskrifta ha passa bra. Men ikke er jeg sånn ordentlig nisse og ikke er det jul og ikke er det badestamp det er snakk om, så da kan jo likegodt bildet bli fullstendig feil. Da har jeg i alle fall fått lurt dere inn på bloggen min. 😀 Men ta det helt rolig, her er det ingen kollekt ved utgangen 🙂 

Nå er jeg jo såpass liten at det kan hende jeg hadde kommet godt avgårde med 60 liter vann og en passelig stamp 😛 Men her er det nok snakk om en annen storsjau og annen form for bruk av vann…

Drivhuset har blitt forsømt et par tre dager i det siste av ulike grunner.. og bare nødvanning og et minimum av kjærlighet og omtanke… her må jeg ta et raskt overblikk..

Rakk akkurat å få noen stemor i blomst til 17 mai,,her må jeg vanne og gjødsle og sortere de som skal plantes ut i otta i mårra tidlig…

Ojj.. her var det knuske tørt..

Her trengs det både topping og vanning og litt av hvert.. ¨

Nei, her er det bare å blande gjødselvann og komme seg i gang.. 

Sju måleskjeer og en bøtte vann.. da har jeg sånn passe halvfabrikata som jeg kan fylle på sånne snertne velbrukte flasker.. Men først.. røre.. røre..

Da går det en flaske til en bøtte med vann… og da er det å hive seg løs på de nesten 800 pottene i drivhuset… en for en. For alle skal puskes med.. rote litt i jorda og knipe topper om de vokser for fort. Husk at det ikke er lurt å plante ut sommerblomster på disse kanter før i midten av juni.. 🙂 

,og her er etter knipsing.. og det var mange som fikk redusert størrelsen nå i ettermiddag.. og her er etter knipsing,,

Og i mens jeg står med rompa til værs i drivhuset, holder hu mor til på terrassen og skifter jord på alle inneblomster. Deler og tar bort døde blad og pusker med de.

Og for de som ikke legger merke til det, så var det sol og vakkert 🙂 Så idag både luktet og føltes det som skikkelig vår her i nord 🙂 

Ha en vakker kveld og forberedelse til morgendagens hendelser 🙂 

Alle bilder: Jan Håkonsen

 

 

6 kommentarer
    1. Så ut som plantene hadde klart seg bra til tross for litt forsømmelse…litt mer “svung” over de stemorsblomstene dine enn mine..men det er liv i noen fortsatt her også…men ser ikke snurten av noe som ligner på blomster på dem enda 🙂
      Jeg skrev en kommentar på LIV innlegget ditt i dag tidlig..men ser den ikke ..så mulig jeg ikke fikk sendt den..men fin løsing av oppgaven 🙂 Ha en super morgendag :))

    2. annebe: Takk skal du ha.. ler.. var litt hektisk i dag. så her svarer jeg i pin og hytte..men begynner å bli ajour nå 😛 Rakk akkurat å få litt stemor ferdig.. så planter ut i en tynne ved veien.. togene går jo rett forbi her 🙂 skal ta bilder

    3. Ja, der oppe var det sol. Her har det regnet og vært kjølig. Det samme været er spådd i morgen, så det ser ikke lovende ut for 17. mai. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen : DU er laaangt fra lat! Det er ikke madammen din heller! Jeg har ikke sådd noe, men jeg har satt ut 10 små stemorplanter så det ikke skal være HELT tomt i potter og urner til den 17. Dessuten har jeg jo de fargerike tulipanene i husveggen!

    4. karidansen: Kunsten er å se og vite og ta vare på det man har gjort.. så gir man litt f.. i det man kanskje skulle og burde ha gjort. Nytter ikke bruke energi på det åkke som 😀

    5. Det var det første jeg la merke til, solen 🙂 Så herlig å kunne holde på utendørs. Jeg har vært litt utendørs selv også, både i går og i dag, i hagen min. I dag har jeg renset hagen for ikke mindre enn 27 snegler. Så gleder meg ikke så veldig over akkurat det, for det finnes nok 7 ganger så mange, som jeg ikke fant.
      Jeg har ikke gjort noen forberedelser til i morgen jeg. Alene er jeg likevel. Men har bakt en kake, som 17. mai kaféen skal selge 🙂 Det er det hele 🙂
      Ha en fin dag i morgen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg