The Artic Circle

Populært kalt “Moralsirkelen” av vittige sjeler i hine hårde dager. Men i disse Cyber tider er vel ikke en sånn geografisk sirkel av så veldig stor betydning i den sammenheng. Men vi bor jo ganske så nært, så som jeg sa i siste innlegg så var vi en tur opp dit i går.

Nå er antagelig denne bautaen mye vakrere uten meg, men der var ei som fikk så lyst til å fotografere..

Men vi er i høgfjellet, i alle fall om man skal se på naturen..

Det er jo ikke få turister som stopper her i løpet av en sommer.. og her er bare et bittelite glimt av alle vardene som blir bygget rundt om i et sårbart landområde..


Og også rundt krigsminnesmerker. Jeg lagde jo et eget innlegg ok krigskirkegårder rundt 8 mai, men her ser dere at det var mange fangeleirer på fjellet her også..

Men det er ikke bare stein varder turister benytter seg av for å markere at de har vært her.. hva står egentlig opprinnelig på dette skiltet mon tro..

Nå ligger polarsirkelsentret i Rana kommune, men i min kommune er ca 70% av arealet vernet på en eller annen måte, det er ganske mye..

Da var det på tide å dra hjemover.. så vi får gjøre som de andre vill turistene ,, å sette spor i snøen,,

Men før vi dro så kjøpte vi med oss pizza og brus og stoppet på samme stedet som på tur opp og spiste og koste oss..

I morgen er det St Hans aften.. om værgudene vil så kan det bli bilder av midnattsola 🙂

 

 

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Så flotte bilder! For 23 år siden var jeg på ferie i Nord-Norge – polarsirkelen, Helgelandskysten, Lofoten, Nordkapp osv…. gjensyn for meg dette – selvom det er lenge siden….. 🙂

    2. Håper du får se midnattsola i morgen 🙂 JEg har sett mange ganger før, men ikke akkurat 23. juni, for da var jeg alltid sør på i ferien 😀 Jeg gikk jo 3 år i Alta på høyskole 🙂

    3. Finfine bilder da! Herlighet så mye snø det er enda. Ja, der har vi også vært gitt. Hver gang har jeg passet på å sende julekort til mine, fra polarnissen. Festlig, for når jula kommer har visst alle glemt hvem som har besøkt polarsirkelen om sommeren! Gleder meg til bilder av midnattssola! 🙂

    4. Jeg tenker at Madammen synes bautaen ble vakrere med gemalen som dekor! 😉 Vær glad du, for at hun ikke sier : “Fløtt dæ, – æ ska ta bilde!! 😀 Ja, det var ikke lett å se hva som egentlig sto på det skiltet. Har vært der en gang – rundt 1980. Det var i alle fall i begynnelsen av at søstra mi bodde i Nord-Norge. Det er spesielt med midnattsola – men jeg hadde nok ikke taklet mørketida så godt 😀 Synes den er ille nok her nede, når det bare er dagslys i ca seks timer.

    5. Hahaha, jeg humret godt da jeg leste teksten til bildet av deg og bautaen! Jeg bor i Finnmark, godt innafor den sirkelen med andre ord, men knipser like ivrig som en japansk fotturist når jeg kommer over Polarsirkelen greier 😀

    6. bangibobla: Så moro 🙂 Og den introen på din blogg var jo enhver CV verdig 😀 Må ta meg tid å lese litt der.. akkurat nå er jeg på hotell i Bodø 😛

    7. karidansen: Ler.. ja nå skal ikke jeg si noe mer om akkurat det.. men var nå hun som ba om å få ta bildet 😀 Men du trenger ikke bosette deg for å ta en tur 🙂 Og er jo mange som sliter med mørketida.. det har heldigvis ikke jeg hatt noe problem med 🙂

    8. natheless: Ja det har faktisk vært unormalt mye og lenge snø i fjellene her.. Og jeg visste faktisk ikke at det gikk an å sende julekort derfra.. og enda så mange ganger vi har vært forbi der.. 😛

    9. Jeg har vært der opptil flere ganger selv, i mine yngre dager. Så jeg kan i alle fall skryte av det 😉 Men viktigst er at dere hadde en fin tur. Og det så ut som at både vær og føreforhold var på deres side denne dagen 🙂
      Det skiltet ja, der må man nok være synsk for å vite beskjeden, men likevel, må jo si at det kanskje muligens kunne være artig å ta en nærmere kikk, bare for å se hva turistene har etterlatt seg 😉
      Krysser fingrene for midnattsol 🙂

    10. Eva: Takk skal du ha 🙂 Det var sikkert ikke så viktig det skiltet.. stod jo inne på parkeringsplassen. Men er jo greit de klistrer et sted og ikke overalt.. 🙂 snart jakt etter midnattsola

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg