St Hans og minner…

Jeg har jo vært stor i kjeften og lovt bilder av midnattsol i natt. Og det så ikke veldig lyst ut i morges da vi våknet på hotell i Bodø. Men det klarnet opp så jeg er optimist. Men er jo litt tid til ennå,, og et stykke å kjøre på grunn av fjellene rundt her.. Men i mellomtida kan vi minnes..

Ja på denne tida var nok sekken både pakket ned og pakket opp der vi brukte å feire St Hans da jeg var unge,, og det var jo å gå eller å sykle dit vi skulle. Det var jo omtrent ingen som hadde bil på den tida… Og hva hadde vi i sekken så vidt som jeg kan huske.. mat hadde vi, og husker ikke noe pølsegrilling,..

Og det var sikkert noe hjemmelaget pålegg også. Og madammen husker Zulu kjeks.. men det fant jeg ikke noe bilde av.. Og selvfølgelig ble det kokt kakao og tatt med..


Men jeg husker jo at kaffen ble kokt der på bål..selv om jeg bestemt ikke drakk kaffe på den tida–

Men dette var jo den sjeldne dagen i året at det vanket brus.. først i form av bruspulver.. så kom denne..


Og det var et eventyr faktisk. For dette var jo før noen hadde funnet opp sugerøret.. så da brukte vi sånne metoder..


Og jeg kan love dere,, å slå hull i korken i den eventyrbrusen der med spiker.. når flaska har jumpa rundt i ryggsekk i noen kilometer,, det var eventyr. men vi berget som regel det meste.. og selvfølgelig var det større bål..

Og det ble samlet sammen over lang tid at de rareste brennbare ting..  men det funket. Og jeg kan huske at de voksne ble lystige utover kvelden.. og det var jo dans på gressbakkene og god gammeldags trekkspillmusikk..


Men du verden.. det var moro.. og alltid godt vær. Egentlig merkelig å tenke på .. det var jo aldri dårlig vær. Men så var det det der med husken da..  men den snakker vi ikke om i kveld.. da skal jeg huske på å kjøre ut på jakt etter..

Så får vi håpe lykken står den ivrige bi..

Ha en strålende vakker Midtsommerfeiring.. 😀

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. Så artig, jeg har nettopp kommet hjem fra bålbrenning i fjæra, og der stod karane og mimret om akkurat slike ting som du beskriver her:-) Og natten var lang, jentene med blomsterkrans i håret var vakre, været alltid fint, brusen var høytid og bålet brant hele natten. Det var nok tider det…;-) Jeg selv husker også St. hans som noe veldig kjekt og aktivt. Vi er ikke så mange igjen her nå, men jeg tror nok mine barn også vil ha gode minner om disse kveldene. Ha en herlig kveld, og jeg gleder meg til å se midnattsolbildene dine.:-D

    2. tujanka: Så artig 🙂 ja er det noe vi gammelkara kan så er det å mimre.. leer.. men er jo moro da. Og tusen takk for en flott kommentar.. det var jo noen gode minner i den også 🙂

    3. Ja, det var tider det. Jeg savner mye av det som var, men det er en tid til alt.Ingen blir imponert av påsmurt mat, eggedosis eller brus med spikermetoden i dag. Men så fine minner vi har!! Kos deg i sommernatten!

    4. Jeg har også mange gode St.Hans minner fra min barndom. Og når jeg nå leste innlegget ditt her, så var det med litt vemod. For jeg tenker at mine barn har ikke sånne minner. Her er det ikke så mye sånt som skjer, i alle fall har det ikke vært noe jeg har visst om. Og så er det jo så mange restriksjoner også. Veldig dumt det. Er nok derfor det er litt mindre sånt nå. Men de gode minnene fra min egen barndom har jeg jo 🙂
      Blir spennende å se midnattsolbildene. Jeg elsker sånne bilder, så jeg venter i spenning 🙂

    5. Dette var et morsomt innlegg, minnene fra egen barndom kom på rekke og rad ettersom jeg så på bildene. Spesielt eventyr-brusen og spikeren vi slo gjennom korken også det første bildet da, det som å se ryggsekken til far.

    6. Håper du fant midtnattsola.
      Ellers har St. Hans forandret seg….men husker brusen med spikerhullet. Det var stort da brusflaska ble tatt ned fra skapet. Og det var BÅL! Stort bål.
      I kveld regnet jeg slik omtrentlig 1,5 bål på den halvtimes turen fra foreldra mine og hjem :). Tidene HAR forandrer seg.

    7. Ja, Janne. Da va mykkje kos og arti’ dennj ti’a! Hånn pappa hadd tellåme’ trækkspælle’ me’ se’ nån gång… 😅

    8. Koselige minner. Jeg minnes og trekkspillmusikk på St.hans. Sikkert fordi det var min mor som spilte trekkspill og min far på gitar, og gjerne flere når vi var på hytten. Sol, sjø, trekkspill og St.hans-bål. gode minner. Og så den brusen med hull i korken. Jeg kan fremdeles kjenne den metallsmaken som kom samtidig som man drakk….og korken mot tennene. Takk for turen, og god jakt på midnattsolen 🙂

    9. natheless: Holdt på å si takk det samme.. men nå er jo den natta godt og vel over. Men takk for kommentar og sant..minner skal vi ta vare på. 🙂 Ha en flott dag

    10. Eva: Jeg er sikker på at dine unger har gode og fine minner. Ikke alle kan ha de samme minner.. og takk for det.. det er jo alltid noen gjennom livet man skal dele minner med.. og da kan det være greit de er litt forskjellige. Nå la jeg ut midnattsola.. som du ser,, ble ikke for rart på denne turen 😛

    11. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Smiler.. ja det er enkelte sånne stunder der minnene kommer frem og kan deles. Hadde jo ikke noen ‘live bilder da.. moro at flere delte sine minner gjennom det innlegget 🙂

    12. BforB: Ja som du ser så fant jeg sola på en måte.. men ikke slik som vi hadde tenkt..sukk.. men det er flere dager. så vi får håpe. Artig at innlegget fra i går vekket mange fine minner rundt om.. 🙂

    13. Gunn (nabo i gammeldagan): Ja Gunn.. det husker jeg så visst. Vi var jo mye på Osøyra, men nå er det jo fullstendig gjengrodd der. V var jo på Setså høgda og lette etter midnatt sola i natt. men etter en fin dag så skyet det over på kvelden. Hyggelig at du titter innom bloggen min 🙂

    14. Min matgale verden: Smiler. så moro at det enkle innlegget mitt skapte så mange fine minner rundt om. Og som du ser av dagens innlegg.. så ble jo den sol jakta så som så… men ville ikke jukse med gamle bilder.. så vi prøver igjen så snart været er på vår side 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg