Når stillheten kan høres…

Hva er som morgenstunden? Før alle menneskeskapte lyder “slår i hjel” den hørbare stillheten rundt en. Det er en nytelse å tusle ut av rorbua og ut på  kaikanten før alle andre våkner og merke denne herlige stillheten… Der båter speiler seg i vannet uten sjenanse… og uten en lyd…


Der ingen oppspilte hobbyfiskere skravler i ekstase over dagens fangst,, sløyer og tilbereder.. Det er stille….


Selv “gamle lyder” har blitt stille, og overlatt til seg selv og naturens sakte tålmodighet for å brytes ned til ingenting, og en evig stillhet..


Så enser jeg plutselig Nordlandsbåten har snudd seg så stille og umerkelig.. det er jo helt stille.. ikke et minste lite drag av vind i lufta…


Jeg må bare smile, og vinker stille til meg selv mens jeg speider etter små fisk som leker muntert men stille nede i det blikkstille vannet..


Selv disse var stille, når de lettet og flyttet til et annet sted når de skjønte at jeg ikke kom med frokosten… stille lettet de og forsvant…


Jeg snur meg sakte, og tar en titt utover det stille landskapet.. et siste blikk før jeg går inn for å nyte morgenkaffen, og tenke noen vakre og stille tanker om hvor heldig man er som får oppleve den hørbare stillheten…

Alle bildene er mine 🙂

Ha en stille og vakker tirsdag 🙂

24 kommentarer

Siste innlegg