Heavens door.

Kanskje en overskrift på kanten, men likevel… Det er jo et faktum at ikke noe i denne verden varer evig. Verken blant alt levende eller alt som dødt. Men det var jo dette bildet som fikk meg til å tenke på den tittelen på dette spesielle innlegget..


Ja det er riktig. Her rives et hus, og nå skal jeg fortelle en liten historie, men først vise en så god oversikt som mulig, over tomta der.


Jeg ble født i ei lita hytte ikke langt bak den røde fjøsen, en iskald vinterdag i januar 1948. Vannet var frosset og de måtte over til de det ekteparet og foreldrene hans som bodde i dette huset for å få vann mens de tinte snø. Etter sigende var det 20 kuldegrader.

Vi bodde litt her og der rundt omkring før vi flyttet i nytt hus i 1955, da var jeg sju år og skulle begynne på skolen. Huset ligger i den retningen jeg står og tar dette bildet, men ikke mer enn et par hundre meter unna. Og skolen jeg skulle begynne på ligger bare et par hundre meter til venstre i dette bildet. Og Sentrum her i bygda, ligger også bare et par hundre meter til høyre i dette bildet.

Området rett rundt her inneholder i dag, barnehage, Idrettshall, store utbyggelser av skolen med svømmehall,, Helsesenter og Samfunnshus. Da jeg begynte på skolen var det beiteområder og slåttmark. Og jeg og andre unger var med og hesjet mange ganger, og hoppet i høyet i den røde fjøsen..


I dag, eller egentlig for mange år siden, så var jo tanken om et gårdsbruk så tett inn på sentrum og de omgivelser som er der nå, helt utenkelig. Men det vandret kyr gatelangs. Og jeg husker jeg ble sendt ut for å samle sammen kukaker som min mamma la i kar og bøtter med vann og vannet blomstene ute med.


Ja nå var jeg ganske så snill med å Google et bilde på kukaker, men jeg formoder at de aller fleste har en formening om hva det er i virkeligheten,, Men jeg er så langt fra sikker på at alle vet hva “Siladråpen” er ?


Varm melk sånn nesten rett fra spenene, ja jeg kan nesten kjenne smaken ennå. Jeg syns det var deilig. Men jeg vet jo om noen som allerede den gang sa at de likte ikke kumelk, bare meierimelk. 😀

Men det var ikke det eneste disse driftige folkene drev på med. Kollektivtrafikk fantes jo nesten ikke. Så hver eneste vinter som jeg kan huske fra jeg var gutt, så kjørte mannen i huset lastebil med hus på plattingen opp på Saltfjellet for å gå på ski. Der satt vi, uten sikring – i noe lignende en Anleggsbrakke (,, men det føltes som på bildet,,,). Helt smekke fullt med voksne og unger. Og veiene opp dit vil jeg ikke snakke om en gang..

Men som jeg begynte med,, Ingenting varer evig. Alt har sin tid, og ender opp i minner før eller senere. Og når jeg så at rivning av dette som har så mange minner med seg for meg, så måtte jeg ta litt tak i det. Det var litt spesielt å stå å se gjennom sperringer..


Men selv om det er vemodig og mange personlige tanker rører seg i en gammel mann, så betyr det så langt fra at drømmer er knust…


Nei det betyr at nye drømmer vokser fram.. Det betyr at i områder der jeg tråkket mine barnesko, samlet kukaker og drakk “siladråpen” og hoppet i høyet. Der skal det komme nye sko,, nye lyder og nye minner skal skapes. Det kalles for utvikling, og det skal vi ta i mot med glede.


 

Det blir spennende å se hvordan området blir når det blir ferdig.. 🙂 Lykke til

Jeg antar at det er åpenbart hvilke bilder som er mine og hva som er googlet 🙂

Det ble et personlig innlegg, men det var moro å gjenoppleve noen minner på denne måten 🙂

18 kommentarer
    1. Født i ei hytte en iskald vinterdag…….. Dessuten sendt ut for å samle kukaker som skulle bidra til blomstergjødsel. Er nok ingen unger som opplever det her til lands i dag, men ingen har vondt av det, tror nå jeg!!! Vi fjerner oss mer og mer fra naturen, og “æsjer” oss for det minste.Du var snill med det kukakebildet, ja. 😉 Moro å mimre litt – og se utviklinga som har skjedd siden den gangen! Takk for at du delte! 😀

    2. Ja det er alltid koselig å gjennoppleve gamle minner. Selv synes jeg det er koselig å høre om gamle dager. Og det er alltid koselig å høre hva min bestefar har å fortelle hver gang jeg er på besøk nordpå. ☺

    3. Ja, når noen kapitler avsluttes begynner noen nye 🙂 OG du…du er IKKE gammel..Selv om du har noen minner fra svunne tider 😀 For det har jeg også nemlig..og jeg er IKKE gammel 😉

    4. Rart nårtidligere tiders hus og bakker, blir til noe helt annet. Litt vemodig, men som du sier, utviklingen står ikke stille. Spennende med fremtidsplaner, og godt med herlige minner! 🙂

    5. natheless: Takk,, ja man har jo sett ting både komme og gå. Og man kan ikke bevare alt.. sånn er det bare. Men sånne innlegg gir som regel en synergieffekt i minner for andre og det er bra 🙂

    6. Min matgale verden: Jada, det var jo ikke helt vanlig med hager på den tiden. Men min pappa og mamma lagde en nydelig hage. Og jeg husker ennå jeg dro hjem en diiiger pakke med busker og trær som kom fra en planteskole i Trøndelag og med toget. Pappa var borte på anlegg, og jeg måtte slite som fy for å få det hjem på en hjemmelaget vogn 🙂

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja jeg er ikke uenig om å bevare gammelt.. såfremt det ikke blir stående å forfalle. Og jeg blir nok å følge med på resten.. jeg ser jo nesten herfra vinduet 🙂

    8. Jeg elsker historier fra andre tider. Og det var andre tider da vi var små. Det jeg kan fortelle om min barndom, er veldig fremmed for mine “digitale” unger. Hver tidsalder har sin sjarm 🙂
      Jeg vokste opp litt senere enn deg, og i et mye mildere klima. Det var gårder rundt om, men kukaker trengte jeg aldri å samle inn. Men jeg likte å gå og kikke på beitemarkene, og de store skumle kuene 😉
      Det er vemodig når noe rives, eller forandres på. Men likevel så er det jo som du sier, det gir plass for nye sko og nye minner 🙂
      Ofte hører jeg de eldre si om sånne ting: “Huff, så trist, jeg synes nå det kunne være som det var!”
      Men utvikling er viktig, uansett. Derfor likte jeg så godt det du skrev, at vi skal ta imot det med glede 🙂
      Kjekt å høre om barndommen din. Det var tider det 😀

    9. Eva: Takk skal du ha. Man kan ikke kjempe mot alt av utvikling. Og omstilling og forandringer kan være smertefulle.. men det er bedre å bidra å være med positivt enn å stritte i mot og være negativ. 🙂

    10. Du vet å sette ord på ting. Artig å følge din blogg som tar opp dagligdagse og aktuelle temaer. Spesielt for også meg som er omtrent på din alder. Selv vokste jeg opp i ei lita bygd utafor Bodø by på begynnelsen av 1950- tallet. Til tross for det så hadde vi den gang ikke elektrisitet. Jeg opplevde således en tilstand som hadde vart i flere hundre år forut. Den virkelige utviklingen har vel egentlig skjedd i vår tid. Jeg husker søster mi og jeg sov på halmmadrasser. Om vinteren var det såpass kaldt at vi krøp sammen i fosterstilling og pustet innunder teppet for å få varmen. Det hendte at sengklærne var fastfrosset i veggen når vi våknet. Det var ovnsvarme av ved hugget i egen skog, ei parafinlampe over kjøkkenbordet, utedo i en del av fjøset. Vi sprang om vinteren i lugger over skaresnøen til dassen og følte oss trygge da vi hørte lydene av dyrene som hadde tilhold i tømmerbølingen av fjøset. Vi kuttet oss på kniver i daglig bruk, seilet på isflak i fjæra, klatret i trær og natur. Og vi overlevde. Det var egentlig ei fantastisk tid som jeg savner den dag i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg