Valgets kvaler…

Ja så var dagen her. Dagen som plutselig fører en ut av de hverdagslige sutringer og menings utvekslinger om kommunalpolitikk og politikere generelt. Det blir liksom noe helt annet når man kommer inn i stemmelokalet og skal velge. Være med å bestemme hvem du tror vil gjøre det beste for din kommune og ditt fylke. Da blir det alvor gitt.. Og du som kanskje er en topp politiker i det daglige, med sterke meninger om hva som er rett og galt, spakner kanskje bittelitt når du skal velge.


Jeg satt i stemmestyret her i kommunen i går. Det er jo ikke første gangen da, men jeg er langt fra noen gjenganger i det. Og jeg fikk noen refleksjoner gjennom ettermiddagen. Det er ikke enkelt, verken for førstegangsvelgere eller folk litt opp i årene. Ja jeg tror jaggu det ikke er enkelt for noen og enhver. Bare det å se valgurna lyse mot deg kan jo gjøre deg litt smånervøs. Det føles nesten som å gå inn i et eksamenslokale, og plutselig få en følelse av at alt du husket for litt siden var borte vekk.


Men jeg hadde da med meg fotoapparatet i valglokalet. Og resten av valgstyret la jo merke til det og kommenterte det. Og jeg tok jo bilde av gjengen også.. men som sagt før så er jeg litt forsiktig med å legge ut bilder som folk kan bli gjenkjent i. Det er jo ikke det viktige.. men det å komme inn og få den usikre følelsen av “hva nå…”. Det er jo ikke mangel på informasjon, men heller det å klare å få tak på den,, der og da…

N

Nei det er ikke enkelt. Og jeg kan levende forestille meg hvordan førstegangs velgere føler det når de ser de trange avlukkene fremfor seg, og vet at de liksom ikke kan gå ut derfra uten å ha tatt et valg, en bestemmelse som faktisk skal gjelde for fire hele år fremover


For ikke å snakke om når de kommer inn og ser det vanvittige antallet med lister, i flere farger.


Og de har hørt om å kumulere og overføring av kandidater.. og hvor er konvolutten – som ikke er der? Skal stemmesedlene brettes?? – og må det stemmes på fylkesting… herregud— stønn..


Men til slutt så står man der… det er bare føttene som vises. Hva som rører seg av tanker bak forhenget er det ingen som vet. Og noen står lenge, mens andre er jo nesten bare inne og snur….


Men uansett, så bruk stemmeretten. Vi har et av verdens beste demokratier – glem aldri det. Så finn veien til ditt valglokale i dag, det er ingen plikt – men en Rett vi skal ta vare på.

Godt valg – hvor du enn er i landet 🙂

12 kommentarer
    1. Jeg har stemt. Stemte i går. Siden jeg er gressenke frem til tirsdag kveld, og derfor står uten bil. Jeg er sterkt politisk engasjert, har vokst opp i en politikerfamilie, og har ofte deltatt i diskusjoner rundt middagsbordet. Har lært en masse, og nå er jeg støttemedlem i “mitt” parti. Satt i lokalstyret for noen år siden, og har veldig lyst til å ta opp tråden igjen.

    2. SirkusGravningen: Det må være moro å være en del av en politisk engasjert familie.. Sånn var det ikke hjemme til oss.. selv om min far nok var engasjert. Men jeg har jo vært aktiv både i fagbevegelse, i kommunalpolitikk og i NHO.. det har gitt meg mye. Så stå på så er du snart på gang igjen 😀

    3. Ja, det er rart det der med høytiden i lokalet. Men sånn skal det være, synes jeg. Hos oss ble vi møtt av en hviskende dame som raskt ga alle en innføring i hvordan vi skulle gjøre det. Det er ikke hvert år vi har hatt det sånn, men dette var fint. Folk roet seg automatisk ned og valgsedler ble valgt i avlukket og lagt i urner. Nå er det gjort, heldige oss som har demokrati. De som ikke stemmer, kan da slett ikke klage, de bryr deg jo ikke. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg