Ikke gå Bananas…

Ja du herlige adventstid som kommer hvert eneste år. Handelsstanden har jo vært dyktige til å minne oss på det, tidligere og tidligere år for år. Og nå er vi jo så heldige å ha sosiale medier og TV og radio som ikke er mindre dyktige. Det er så lett å bli revet med……


I fjor opplevde vi en Adventstid der vi fikk selv fikk føle på andre verdier, og ikke minst fikk se mye rundt oss satte mye i et helt annet perspektiv. Man trenger liksom ikke å jakte etter den største Julepynten….


Det er vakkert med Julepynt. Men av og til så kan det bli så stort at det tar fokus av alt annet. Jeg har lyst å dele noen ord med dere. De er delvis fra i fjor og delvis nye fra i går.


Jeg kom til å tenke på det diktet når jeg og min kjære i går satt og spiste frokost og åpnet Kalendergaver. Og fant det frem og jobbet litt med det, her er det….. 

 

Det lakker mot jul og enden av året.

En tanke i skjul kan føle seg såret.

Det jobbes på spreng i de tusen hjem.

Det finnes knapt tid for en lusen klem.

 

Det er så mye og mangt som skal gjøres.

Det er så travelt at sukk ikke høres

Så lett det er å glemme å føle.

Stoppe litt opp, og lytte og nøle.

 

Et smil kan glede de såreste sjeler.

Når du stopper opp, og omtanken deler.

Jula er nær og slutten av året.

Smil mot og klem hvert øye som tåret.


Kanskje skal vi bli litt flinkere til å dra lasset litt for hverandre, se oss litt tilbake og ikke kave og mase alt for mye 🙂

Jeg hadde tenkt å avslutte med en link til Trygve Hoff sin “Bånsull i Advent”, men den finner jeg ikke på YouTube.

Så da blir det “NordNorsk Julesalme.” Nyt med å klikke på linken HER

Ha en nydelig adventstid på alle måter 🙂

 

14 kommentarer
    1. For mye av det gode er ikke sÃ¥ bra…er noe i det :)) SÃ¥ nydelig dikt, det viktigste er Ã¥ bry seg om menneskene ikke alt det andre rundt jula :)) Jeg har pynta litt, ogsÃ¥ blir det Ã¥ kjøpe noen gaver og litt god mat i uka før julaften :)) Fin den sangen og mange artige/fine bilder over her 🙂 Kos deg med dagen videre :))

    2. En nydelig adventstid til dere også.
      Den blir vel til slik vi gjør den hver enkelt av oss, adventstiden, og rommer mange forskjellige følelser. Vi snakker om alt dette stresset, og det er det nok av ,men jeg tror vi blir flinkere med årene…med å stresse ned…jeg øver meg i alle fall voldsomt på det, selv om jeg synes det er travelt nok.
      Veldig fint dikt forresten

    3. Jeg er ferdig med alt, så blir ikke mye kaving her i gården. Da kan jeg nyte desember, å heller lage litt konfekt å ta med til Vardesenteret. Smaker så mye bedre når man kan dele med andre <3 Og kanskje kan det glede noen som må tilbringe jula på sykehuset 🙂
      Nydelig dikt <3

    4. Mia: Tusen takk og lykke til og nyt med glede 🙂 Og du gleder helt sikkert andre. Det ble mye sykehus på oss i fjor,, så alle gleder for de som må være der er gull verdt 🙂

    5. maiken: Tusen takk 🙂 Og du har helt rett.. vi prøver vi også .. og får det til 🙂 Kaver mye mindre år for år 🙂 Og merker egentlig ikke noen forskjell når jula er der 🙂

    6. annebe: Tusen takk 🙂 Godt å høre at du tar det på en stille og fin måte 🙂 Vi har blitt mye flinkere med årene. Ha en flott andre søndag i advent 🙂

    7. frodith: Tusen takk og veldig sant 🙂 Og du deler masse omsorg ikke minst her inne på bloggen ,, det skal du ha all ære og ros for 🙂 Ha en vakker 2 søndag i advent 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg