Vensmoen 100 år – 2017

Jeg har jo laget mange blogginnlegg om Vensmoen. For snart 100 år siden ble den enorme trebygningen tatt i bruk som Sanatorium for tuberkuløse. Etter den perioden, ble den sentralinstitusjon innen HVPU, inntil reformen kom. Du kan finne masse informasjon på Facebook sida til Vensmoen, ved å klikke på linken – HER


Men det er lys i vinduene ennå, i denne ærverdige bygningen. Og den fremstår som et moderne lokale, med en masse fasiliteter og muligheter. Så det er plass til så mye, mye mer….


Det har nok gjennom årtiene vært utallige diskusjoner og konferanser i små og større grupper. Men det er rom for så mange flere, nå som Nissene skal permitteres.


Dette bildet ble ikke helt vellykket. Men det skulle forestille et kart/bilde over hele området som ser ut av vinduet etter nye og spennende leietakere. Det er knyttet mange bånd til stedet gjennom 100 år, over det ganske land.


Furuskogen og lufta i bygda la grunnlaget for etableringa av Vensmoen. Det samme gjorde det for den tradisjonsrike båtbygginga. Dette “bildet” hang i mange år i lokalene til Nordlandsbanken, som senere ble DnB. Men nå er banken forduftet. Det kanskje ikke mange visste, er at det nå er tilbake til sitt hjem.


“Bildet” er jo et teppe og er laget på Vensmoen.


Håpet og ønsket er jo at det er så mye mer som finner sitt hjem på Vensmoen. Det er så store muligheter til å knyte “Nye Knuter”, gjennom relasjoner, mellom og på tvers av fag.


Jeg håper mange ser seg i “speilet og ser lyset” – det er bare fantasien som begrenser hvilke muligheter som finnes i disse utrolig flotte lokalene,

Se gjerne noen andre av mine blogg innlegg om Vensmoen, det er jeg så frimodig å si at det er vel verd, ved å klikke på linkene –

HER

HER

HER

HER 

HER


Da avslutter jeg med å tenne en stjerne for Vensmoen. For det ER en stjerne, ikke bare i lokal tjeneste innen Helse&Omsorg – men i en nasjonal sammenheng. La det igjen syde av aktivitet og lys i alle kriker og kroker.


Jeg håper mange finner det bryet verd å dele dette innlegget. Både på bloggen og ikke minst på Facebook. Det er utrolig mange rundt om i landet som har hatt slekt eller venner som i sin tid var beboer på Vensmoen.

 

10 kommentarer
    1. Veldig flott innlegg, la oss håpe at det nye året bringer flere arbeidstakere inn i bygget. Kanskje besøkende til den historiske samlingen får se noe av det du har beskrevet i bloggen din.

    2. Kjell Skogstad: Tusen takk 🙂 Det er jo målsetninga 🙂 Håpet er jo at så mange som mulig deler innlegget, da når man utrolig mange på kort tid 🙂

    3. For et flott innlegg, som jeg skal dele på min Facebook side. Min mamma fikk TUB tidlig på 50 tallet, og måtte tilbringe lang tid på sanatoriet på Grefsen tror jeg det var. Hun var av de heldige som klarte seg fint… Det teppet på veggen var helt fantastisk ❤
      Jeg måtte smile litt da jeg så bildet av 70-tallsstolene, for det henter minner fra da jeg begynte å jobbe i 1977. Da var det slike stoler i “hvilegruppene” rundt om på huset. Eneste forskjellen var at våre hadde stoffputer!

    4. Vera Lynn: Ja det er mange som har relasjoner til sanatorier 🙂 På godt og på vondt 🙂 Takk for deling.. denne delen av vår historie er verdt å ta vare på:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg