På rundtur med mamma….

Jeg har vært en smule fraværende på bloggen, av naturlige årsaker. Men i dag var vi en rundtur med mamma på Sykehjemmet. Hun smilte og takket ja til en liten kjøretur i rullestolen.

Artig å rusle rundt på andre avdelinger, og finne ett og annet som fenger.

Dette er en tegning av “Båtskar Peder”. Han bodde jo i mange år like ved Sykehjemmet, før han flyttet inn. Når han følte tiden var inne så rømte han til fjells og ble funnet omkommet der etter omfattende leteaksjon. Det kunne vært skrevet mye om han, men det får jeg ta en annen gang.

Her kommer en klar påminnelse, om enn i seneste laget. Men kan jo være grei å ta med seg til neste Jul. Jeg har et inntrykk av at det legges mer og mer i å få jula på plass så tidlig som mulig, for så og få kasta den på dør så fort som mulig…..

Men jeg kan jo ta feil. Men at mamma ble kalt “Hattedama” det tar jeg ikke feil av.. Nå er ikke dette henne, men kanskje det ligner bittelitt..

Men her er hun i sitt ess i fjor sommer, og DET ligner i alle fall henne 😀 Når man tenker på at hun kom fra Sør Sverige rett etter krigen, og trivdes fra første stund, så er det beundringsverdig.

Og dette vakre paret ligner faktisk litt på hennes foreldre, mine besteforeldre.

I ettertid så er jeg nesten stum av beundring for de, som hver eneste sommer kjørte fra Kalmar i Sverige og opp til Rognan, og det i biler og på veier som knapt kan beskrives i dag.

Nå er vel denne påstanden neppe leveregel Nr 1 for så mange. Men i min mors alder så er vi glad hver dag vi hører at hun har spist bra 🙂 Da setter vi gjerne to strek under den påstanden.

Nå er det bare godt og vel to uker til hun skal feire sin 93 års dag. Da skal hun få “vifte med flagget”, om enn ikke utendørs som i fjor til 17. mai.

Men vi ser fram til mange fine og gode turer , både innendørs og utendørs i dager som kommer. Det er gode og herlige minner som vi takker for:D #mammatur #mothertour #saltdalsykehjem #nursinghome

18 kommentarer

Siste innlegg