Potet- eller høstferie – jatakk begge deler :D

Potetferie

Potetferie hele høstferien.

  30. september – 8. oktober

Grunnen til høstferien var opprinnelig å gi barna skolefri slik at de kunne hjelpe til på gården med den store potethøsten. Derfor het ferien “potetferie”.

Ja det skulle vel ha blitt liv om potetopptaking var obligatorisk for å få høstferie. 😀

Vi pensjonister får jo ikke ferie av noe slag, men man er da lojal i mot historien. Nå satte ikke vi så mange potetene, men nok til å døyve samvittigheten. Men vi tar jo ikke høstferie før fra mandag, så tjuvstarta litt med potetene 😛

Men det er jo mye annet som skal ordnes før vi kan dra. Vinterveden måtte til hus. Og stables på terrassen lett tilgjengelig fra stua.

Dekker til litt for vær og vind…

Vi har jo en mengde med Fuchsia og Geranium og i urner på terrassen, som må tømmes sammen med alle verandakasser. Nå er de som skal overvintre trygt i kjelleren.

Urner og verandakasser og hagemøbler er nå behørig prekivert og dekket til, og terrassen spylt.

Men jeg ser ikke bort fra at det dukker opp en god del lauvverk før snøen legger seg på terrassen, ikke minst fra vår kjære Lønn.

Men nå snakker jeg meg helt bort her jo.. det var jo POETFERIE det hele begynte med.

Og siden jeg tjuvstarta med POTETEN, så kan jeg vel ta FERIEN på etterskudd 😀 To bøtter er jo bedre enn ingenting. 😉

Fra mandag setter vi kursen sørover på ferie, Ikke minst skal vi overvære dette. Her gledes det 😀

 

#potetferie #høstferie #potetopptaking #klargjøreførvinteren #vinterbrensel #lesmiserables #folketeatret #fuchsia #geranimun

14 kommentarer
    1. Gledes også til nypoteter i morra , sammens med lammefrikase. Les Miserables blir en opplevelse + å få treffe familien, passe barnebarn, stor stas 💗.

    2. Ja jeg husker at som 15 åring begynte jeg på folkehøyskole i Stavern. Ikke alle reiste hjem på høstferie for det var lang reise 🙂 Vi måtte være med å ta opp poteter! Akkurat det har jeg aldri gjort før som 15 åring…………….. men det var morsomt det. Da fortalte de som var lærere at høstferie var potetferie – alle måtte være med å hjelpe til 🙂
      Hjemme på sunnmøre hadde vi ikke potetåker – men sau og mark 🙂
      Så godt å få rydde på plass for vinteren. Har visst en stol som står ute ennå på verandaen, kom jeg ppå nå. Den må inn! Og så mye ved du har! Den må jeg kjøpe på butikken 🙂
      Kos dere på tur!!!!

    3. Etdiktomdagen: Tusen takk for herlig kommentar 😉 Vi hadde jo alltid potetåker da jeg var unge. Og har jo plass til det ennå. Men nå setter vi bare litt for moro skyld. Ha en nydelig søndag 🙂

    4. Ja potetferie er vel stort sett en saga blott den nå. Så fint du har fått det til vinteren. Jeg har ikke pakket alt bort enda, satt ute i hagen i går i varm sol. Høsten er fantastisk. God søndag, og god tur.

    5. Min matgale verden: Ja de hadde jo sommervarme her hjemme når vi måtte nedover til Karlstad i all hast. Men på denne tiden så vet man ikke mye om værgudenes luner når vi skal være borte over en uke 🙂 Er jo noe dritt om vi må gjennomsøke hele nabolaget etter våre ting 😀 Ha en herlig søndag du også og takk 🙂

    6. Jeg er jo såpass voksen at vi kalte det potetferie da jeg gikk på skolen, og jeg har også hvert med på å ta opp poteter om høsten. Det var den gangen mine besteforeldre levet… Det er mye som skal ordnes om høsten, og jeg må snart se å ta en runde rundt i bedene mine å ordne litt.
      Vi skal også på Les Misrables, men for at det skulle passe for alle sammen, skal ikke vi før i januar måned. Kos dere med forestillingen ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg