Samefolkets dag – Lihkku Beivviin

Jeg er jo ikke same eller har noen nær tilknytning til samefolket. Ikke på annen måte enn nærheten geografisk – med mektige Saltfjellet ikke så langt unna. Og i fjor lagde jeg jo dette innlegget, som jeg delte i dag også – klikk HER

Men jeg synes det er utrolig flott at dagen markeres og gjør mangfoldet i landet vårt synlig.

Og flagget er jo fargerikt vakkert og en pryd for øyet.

Men det er jo til de grader det synet som møtte meg midt i sentrum i dag. Ikke aner jeg om det var denne karen som hadde skremt vekk folk, eller om jeg var for tidlig ute 😀

Men han/hun tittet i alle retninger…. (jeg tok ikke sjansen på å spørre om kjønn, dessuten er jeg elendig og verre enn det på det samiske språk) 😀

Men det var tydeligvis lagt opp til mye mer aktivitet. Som for eksempel konkurranser som lassokasting…

Og matservering med en touch av Samiske smaker.. Jeg håper det dukket opp både Barnehager og Skoleklasser og folk ellers i alle aldre 🙂

Dette så moro ut 😀 Gratulerer hjerteligst med dagen og lykke til 😀 

 

#samefolketsdag #samer #rein #saltfjellet #nasjonalparksentret #saltdalkommune #kulturverdier #minoriteter 

15 kommentarer
    1. mange flotte bilder og et riktig godt innlegg
      ser kjempefint ut med rudolf og aktiviteter på torget hvor du bor
      gratulerer alle samer der ute med den store nasjonaldagen
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    2. Så moro da ^^ Vi hadde sånn på skolen hvert år 🙂 Lagde blodpannekaker av reinblod, kose med rein, kaste lasso og mye mer 🙂 Kommer jo fra ei bygd der det bor en del samer, og har hatt det ganske nært innpå. Synes det er koselig at de kan vise stolt frem skikkene sine og feire den med oss som ikke er det 🙂

    3. Jeg fikk ta del i mye samisk kultur da jeg bodde i Alta de tre årene mine. Hadde en samisk venninne. SÅ vi var mye med når ting skulle feires. Og i påsken var det mye greier, samisk grand prix i Kautokeino, rein-kappkjøring, teater ute i 30 kuldegrader osv. Spennende greier 🙂 Fine opplevelser 🙂

    4. frodith: Ja det kan jeg tro 🙂 Herlig med sånne minner.. så nært har jo ikke jeg vært den samiske kulturen. Man mannen til min eldste søster har samiske røtter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg