Gammelt og nytt i skjønn forening :)

Jeg har jo skrevet ganske så mange blogginnlegg om Nordlandssykehuset. Med mye forskjellig innhold og vinklinger. Utbygginga av sykehuset har jo pågått i mange år nå. Jeg har jo stilt spørsmålet med mange andre, og for lenge siden: Hadde det vært bedre å bygge nytt?

Men nå brenner det såvisst ikke et rødt lys for sykehuset! Nå ser man hvordan det gamle og det nye utfyller og forsterker hverandre. Det kan faktisk bli veldig bra.

Selv kobbertakrenner innvendig, ser faktisk ikke helt idiotisk ut. Mer en reminder om at “her var jeg ute før, men nå er jeg inne.” 😀

Her er jo en traffikert “gågate”, men også den er innendørs nå. Fra Narvesen, via toaletter og til Apoteket. De aller fleste som har besøkt Nordlandsykehuset har vel vandret omkring der. ,,,og jaggu fikk jeg ikke en selfie på søyla 😀

Her skuer gamle vegger ned på noe så sjeldent som et flygel.. Jeg kan ikke klare å huske at jeg så noe sånt før i tida. Selv gelendret ned trappa blir som et kunstverk fra denne vinkelen.

Det er høyt under taket enkelte steder, men så fungerer det jo som rene “lyssjakter” og da blir det ikke så verst.

Tar man seg litt tid til å se seg litt om, så kan man få øye på “vakre bilder” som dette. Men jeg syns ikke gamle vegger og tak virker skjemmende mot dette, snarere tvert i mot. 

Litt lenger bort ble jeg fristet til nok et bilde. Her ser man litt av den samme kontrasten, som jeg litt motvillig begynner å like 😀 

I mai i 2016, lagde jeg dette innlegget om “skilt kaos på sykehuset”, det vakte en smule oppsikt i sykehusmiljøet- klikk HER om du har lyst å lese det.

Om denne karen utenfor hovedinngangen gikk seg bort den gang, vet ikke jeg. Men ser man nøye etter, så hadde han trengt seg en tur innom, en gang til. 🙂

Lykke til alle som må innom sykehus, hvor det enn er i landet. Det er helt sikkert noe å legge merke til på de fleste steder. 

#nordlandssykehuset #NSS #nordlandfylkeskommune #bodø #byggeprosjekter #arkitektur #revmatologisk #revma #ortopedisk 

12 kommentarer
    1. Takk for titten på deres sykehus..selv om det er slike bygg man helst ikke vil se så nøye på…hihih..eller være så lenge…MEN vi må være glade for at vi har disse bygningen….Ha en god ny dag!

    2. solliv: Ja den gamleste delen kunne nok vært det 😀 Var jo voldsomme diskusjoner om å bygge helt nytt eller bygge på og restaurere. Sånn ble det. Men ville nok fått en helt annen logistikk, og mye enklere byggeperiode med å bygge nytt 🙂

    3. Ser ut som spennende og fin “arkitektur”..og ja man venner seg til forandringer (som regel )..selv om man kan være litt motvillig til det :)) Takk for titten…og god helg videre :))

    4. annebe: Ja det er sant 😉 Det må jo bli litt kaos før det blir ferdig 🙂 Og har man vært negativ til noe, så er det ikke like lett å endre mening, men det går an og koster lite 😀 God søndag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg