Gammelt og nytt er ikke altiid gammelt nytt.

 

Bygda mi, Saltdal Kommune, har alltid vært stor på aktivitet innenfor “Helse&Omsorg”. Helt siden “Tuberkolosetida på Vensmoen”, “Tida som Sentralinstitusjon innen HVPU” og frem til i dag.

Det kunne vært skrevet mye om både Kaleido og ikke minst Ribo. Ribo har jo vært et såkalt “unikt behandlingstilbud” i over 20 år. Det er ikke få sentrale politikere som har stått frem og fullrost dette. Det er beundringsverdig å være Unik i så mange år, uten å få det handlingsrommet Ribo ønsker, og som de samme politikere kunne bidratt til.

I disse lokalene kan de eldste av oss ennå høre lyden av “Gammeldans på lokalet”. Mens den yngre garde sikkert forbinder det mer med tiden da det var Lysstøperi her. 

Nå er det ikke måte på hva du kan finne innenfor dørene. Her blir det gamle nytt, rett og slett. 

Men du må ha øynene med deg! Her står ikke alt i logisk samhørighet, men det er jo det som gjør det spennende å vandre rundt å titte. 

Det kan til og med bli “dobbelt opp”, men kanskje ikke like lurt å satse på alt av “kopier”.

Det dukker opp små morsomheter også. Men jeg tok ikke sjansen på å sikre meg dette fatet 😀 

 

Jeg ble jo litt betatt av blikket fra denne skjønnheten.

Hun var nå slett ikke alene. Dette var jo vanlige leker en gang i tiden. Nå får de kanskje et kjedeligere liv som pyntegjenstand, har jeg en liten mistanke om.

Trenger du en pause, så er det kafè med lunsjmeny og kaker og møsbrømlefser. Bare litt synd at de ikke har noen Laktosefrie alternativer.

Innledningsvis så nevnte jeg at det kunne vært skrevet mye om Ribo og aktivitet innen Helse&Omsorg i bygda. Det samme kan sies om både Knaggen og ikke minst VevAlPlast. Alle disse er en del av en helhet som forsterker begrepet “UNIKT”.

Gammelt eller nytt, eller omvendt. Veien til det lille rommet er i alle fall behørig merket. 

Jeg tror ikke Ildsjeler bak verken Ribo, Kaleido, Knaggen eller VevAlPlast har skrevet denne bønna. Men jeg fant den på min rundtur, men jeg tar den med og deler den. Det kan jo slett ikke skade.

Da avslutter jeg dette innlegget med “Et Lys For Fremtiden”. Måtte det brenne for at det Unike vil leve og blomstre i mange år fremover. Dette bildet er også tatt i de samme lokaler. 

Lykke til videre 😀 

#ribo #kaleido #vevalplast #knaggen #vensmoen #saltdalkommune #helseogomsorg  #detunike 

 

14 kommentarer

Siste innlegg