Du søte adventstid

Dette bildet er tatt i vinduet på Saltdal Sykehjem. Vi ser mot avdeling G, der vår kjære mamma/svigermor var i så mange år. Det er ikke tvil om at det i denne tiden dukker opp et spesielt savn. Det var jo alltid en glede å pynte til advent og jul på rommet hennes. 

Men vi får stulle og stelle hjemme, og ta vare på alle de gode minner. 🙂 

   Må vel ha litt lys utendørs også. Ikke akkurat på høyden med det man ser rundt omkring. Men der er lyst og blankt , og det liker vi jo egentlig best.                                   Men en liten nisse har sneket seg inn for å passe Juletreet. Den kom i hus når madammen lå på sykehuset i en tøff periode for noen år siden. Så den har med seg sine minner den også.                                                                                                                                                                                                                      

Et litt artg bilde. I kjøkkenvinduet gjennom gardiner. Da er det kommet litt advent i hus her, og det holder frem til vi skal få jula på plass.

Men det blir såvisst ikke ennå. Vi syns faktisk det er litt stas å ha jula et par uker uti januar, fremfor hele desember. Så det får klare seg med denne nissen som jeg stjal på Manufakturen 😀

Det lakker mot jul og enden av året.

En tanke i skjul kan føle seg såret.

Det jobbes på spreng i de tusen hjem.

Det finnes knapt tid for en lusen klem.

 

Det er så mye og mangt som skal gjøres.

Det er så travelt at sukk ikke høres

Så lett det er å glemme å føle.

Stoppe litt opp, og lytte og nøle.

Et smil kan glede de såreste sjeler.

Når du stopper opp, og omtanken deler.

Jula er nær og slutten av året.

Smil mot og klem hvert øye som tåret.

 

Disse tre versene skrev jeg i fjor på denne tida. Ikke helt fornøyd med de, men det får nå våge seg.

Ha en herlig adventstid hvor du enn befinner deg 😀 

16 kommentarer
    1. Så fint pyntet 🙂 Herlig med litt lys ute – trenger ikke være de overdådige greiene liksom. Enkelt og fint synes jeg er koselig 🙂
      Fint dikt du har laget 😀 Et dikt som har all sannhet i seg – og så viktig med omtanke for hverandre <3

    2. Det er noe av det fineste med denne tiden synes jeg, det at vi tenner lys både ute og inne, og jager litt av mørket bort 🙂
      Og det savnet, det kjenner jeg sterkt på selv også i disse dager. Tradisjoner med mamma gjennom flere år, er for evig borte
      Viktig å ta vare på minnene. Og viktig å ikke stresse seg ihjel.
      Jeg er heldigvis ferdig med julegavene, så nå er det bare resten av kosen igjen 🙂
      Nyt førjulstiden, og hent frem de gode minnene <3

    3. MJmettejosteinsdatter: Tusen takk snille du. Vi måtte jo kjøre sønn&co hjem i går etter helgebesøk, siden bilen deres plutselig ble fri for strøm. Nesten fem timers kjøretur. Angrer litt på at jeg ikke orka stoppe å ta bilder, for du verden for noen lysdekorerte hus vi så på veien. 🙂 Gode adventstanker til deg 🙂 Klem <3

    4. Eva: Tusen takk og så veldig sant 🙂 Vi har vel også julegavene i boks, tror jeg. Vi har jo begrensa det ned til barn og barnebarn og oldebarn. Og da går det i penger og de ordner selv. Så lager vi en sånn nissekstrastrømpegave. 😀 Veldig viktig å ta seg tid til å nyte,, så lykke til og takk det samme <3

    5. Fine vers! Koselig og vemodig med alle minner som dukker opp i forbindelse med jula.
      Dette blir første jula uten faren min, så jeg kjenner litt på det. Godt med gode minner! <3

    6. Nydelig dikt, og flott pyntet! ja her i huset pynter jeg rett før jul..men så går julen ut rett før eller etter nyttår…Vi har alle våre tradisjoner og gjøre mål i høytider…sånn er det…Flott og adventspyntet hos dere! Jeg tror lys ute får være i år…de tok kvelden i fjor…men..skal snart ut å prøve å finne noen julepresanger..og da kan det vel hende jeg finner noe til buskene…er jo så koselig…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg