Å gjøre det umulige mulig…

Saltdal kommune er en stor kommune i areal, men liten i folketall. Men vi har mye å være stolte av. I dag avholdt Saltdal Næringsforrening et åpent møte på Rognan Hotell. Det ble en interessant opplevelse, som fikk meg til å sette sammen noen tanker for meg selv. 

Denne karen kunne naturlig nok ikke være tilstede. Men jeg er sikker på at han hadde frydet seg om han hadde kunnet. På statuen står det “Rognan sentrums far”. Katastrofebrannen, som la Rognan sentrum i ruiner. kunne knekt all optimisme og engasjement. Men gjennom stortingsmann Erling Engan og andre, skjedde det motsatte. Han har også mye av æren for etableringa av Standard Telefon og Kabelfabrikk sitt anlegg på Rognan i 1972. Idag Nexans, en av Saltens største industribedrifter. 

Denne videoen tok jeg opp på min egen “gressplen” tidligere på dagen, helt uvitende om tema på Næringskonferansen. Jeg har jo sett skremmende innlegg om innsekter som dør ut. Samtidig ser jeg hysteriske pleneiere, som går amok om de ser en stakkars løvetann i plena si. Gjerne med gressklippere som nærmest barberer plen og fjerner alt gressavfall. Det kan nesten virke som man ønsker “To make a desert”, for å være litt stygg. 

Da var det en fantastisk opplevels å høre på en utfløtta Saltdaling med “Desert Control”. Altså få ørkenområder til å spire og gro, som ingen har trodd var mulig.

Her er mannen bak dette spennende prosjektet. Du er bare nødt til å klikke inn på hjemmesiden deres. Der finner du mye mer informasjon, enn i videoen ovenfor. Klikk HER.

Men det er ikke det eneste denne karen, Brage W. Johansen er innvolvert i. I videoen ovenfor kan du både se og høre han fortelle om “Power Control”. Klikk gjerne innom deres hjemmeside HER.

Det var mange andre spennende innlegg fra kreative og spenstige Saltdalinger, men det får jeg komme tilbake til.  Men på vei ut av Rognan Hotell, så ser jeg dette. Vårt flotte hotell er på vei tilbake til store høyder.

Årsaken til det, kan du lese om i dette innlegget – klikk HER. Det er utrolig artig for en gammel kall med hjerte for næringsutvikling, å lese om alle som virkelig klarer å gjøre det umulige mulig. Vi har mye å være stolt av i bygda vår.

 

#desertcontrol #heimdallpower #saltdalnæringsforening #rognanhotell #visjon #næringsliv #verdiskapning

12 kommentarer
    1. Det er så bra med folk med tæl, folk som ivrer for alt positivt. Folk med ben i nesen 🙂
      Masse lykke til med alle prosjektene der i distriktet 🙂

    2. Herlighet, her var masse inntrykk både her og der og jeg klikket og klikket. Men det klikket ikke for meg. Så nydelig plen med liv, er det dette vi skal ødelegge……med våre gale fantasier at plen skal være et gulvteppe! Farlig utvikling. Flotte innspill og tankevekker. Hotellet har blitt flott da. Det var stil hele veien.

      1. Veldig enig med deg . Brukte litt tid på det innlegget 😀 Men fikk ikke spredd det før jeg hadde fått godkjenning fra hovedpersonen. Så det ble sent siden vi har farta rundt helt til nå i kvelden 🙂

    3. Wow! Utrolig hvor forskjell det gjør. Jeg så noe lignende på conferanse med doterra, de gravde halvmåner for å få vannet til å bli liggende, og ikke renne bort, også dette fungerte helt vanvittig bra. Godt vi har ildsjeler som tar tak! Og godt vi har pensjonerte, pasjonerte, og engasjerte bloggere som formidler sånt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg