Artige minner i Mitt og kanskje ditt Liv…

Jeg skrev første innlegg om NGU sin aktivitet i regionen her om dagen.

Det kan du lese om du klikker HER.

Du finner en rekke innlegg om Mitt Liv,  i arkivet på bloggen min.

Det fine med å skrive om “Sitt Liv”, er at man rører borti andre sitt liv også.

Forhåpentligvis, så vekkes gode og artige minner.

Etter at jeg la ut første innlegg om NGU, så dukket det opp flere bidrag fra andre.

Dette avisutklippet fikk jeg fra Toril Olsen/Kristiansen. 

Her står de fleste fakta om stiftelsen av Rognan GU Lag den 2. mai 1965.

Det eneste som er feil, er at formannen het Nils Eriksen (ikke Ellingsen).

Stiftelsesmøtet foregikk selvfølgelig i Hobbyrommet.

Mange flotte ungdommer som var pyntet for anledningen!

Her er det Lagsmøte på Hobbyrommet (i kjelleren på Rådhuset, eller Herredshuset -som det het den gang).

Dette er et av flere bilder som jeg har fått fra Olaf Andersen.

Han har bidratt med mye dokumentasjon fra NGU tida.

Det kommer flere bilder fra dette Lagsmøtet mot slutten av dette innlegget.

Her var i alle fall jeg Leder, eller det het vel formann på den tida. 

Til venstre for meg sitter Ragnhild Andersen, og til høyre sitter Gunn Paulsen og Rowena Andersen. 

Representanter for Helgeland og Salten krets,

var imponert over aktiviteten i Rognan laget.

I Årsberetningen (ovenfor) forteller deltids instruktøren at han besøkte Rognan 20 ganger på et år.

Jeg husker vi hadde en kretssamling på Rognan, hvor folk fra Fauske og Bodø deltok.

Jeg tror ikke noen fra Rana var med.

Samlingen og festen hadde vi på Hobbyrommet.

Jeg kan også huske at vi serverte ertesuppe!

Hvor mange som overnattet til meg, aner jeg ikke.

Men det lå folk på flatsenger “over alt”.

Kurs var en vesentlig del av aktiviteten vi holdt på med.

Noe av temaene er nevnt ovenfor.

Jeg kan også huske Psykologi kurs, og brevringer.

Det kan hende mange fikk sine første kunnskaper om organisasjonsarbeid, som ble nyttig senere i livet.

Vi hadde også en teatergruppe som var svært populær.

Det var mange sketsjer som ble fremført i Hobbyrommet.

Det var et lagerrom i nordenden av lokalet som ble brukt til omkledningsrom.

I andre enden av lokalet var det et lite kjøkken. 

Jeg tror det største oppdraget vi hadde, var en helaftens forestilling i gymsalen på Ungdomsskolen. 

Brevring hadde vi blant annet i temaet “Så et fø på Ceylon” (Nå Sri Lanka).

Den internasjonale fokus ble vedtatt på landsmøtet i Ålesund i 1966.

Dette landsmøtet kommer jeg tilbake til i neste innlegg.

I følge Wikipedia, førte NGU sitt engasjement på Sri Lanka til etableringen av bistandsorganisasjonen FORUT i 1981.

Det – og mye mer om NGU finner du i Wikipedia, bare klikk og les HER

Vi holdt oss ikke bare for oss selv på Rognan.

Jeg husker neppe alt, men vi deltok på kurs og samlinger både på Fauske og i Bodø. 

Kanskje du kjenner noen av de som har signert på kursmappene.

Det er ikke bare Rognan folk.

Det er utrolig hva som dukker opp, når man får rote i gamle papirer.

Jeg fant jeg ut at jeg hadde vært på kurs sammen med tidligere rektor på Saltdal Videregående skole,

og tidligere ordfører på Fauske (+ mye annet) – Anne Fagertun Stenhammer.

Og det så tidlig som i august 1966.

Kretskurset på Fauske gikk over to dager.

Jeg klarer ikke å huske hvor vi overnattet.

Antagelig var det på klasserom, siden kurset var på Fauske Gymnas.

Legg merke til at siste punktet på agendaen på lørdag er behørig overstreket.

Det bekrefter antagelsen om at vi holdt til på skolen hele tida.

Studielederen, Olaf Andersen tok til og med turen til Tromsø på et større opplegg.

Legg merke til at Forbundsleder Alf-Cato Gaaserud har signert på kursmappa hans.

I tillegg er det folk fra store deler av Norge som har signert. 

Et av de kursene jeg husker best, er et 4 dagers kurs på Polarsirkelen Høyfjellshotell.

Et studielederkurs i regi av Nordland Studiesamnemnd. 

Kanskje jeg husker det så godt, siden jeg i første omgang ikke fikk fri fra Realskolen for å dra.

Da troppet unge herr Håkonsen opp på Rektor Jermund Rist sitt kontor og holdt foredrag om Avholdsbevegelsen.

Jeg mener bestemt jeg var en beskjeden kar, men av og til så…..  

Her har vi leder og studieleder i Rognan GU Lag avbildet på Lønsdal. 

Han Olaf og han Jan. Olaf var behørig antrukket i slips og jakke.

Olaf var i tillegg svært interessert i fly (se merke på jakka).

Han var aktivt med i seilflymiljøet i Salten på den tiden.

Jeg tror jeg måtte være innmari glad i den strikkejakka!

Studieleder Andersen hadde orden i sine papirer.

Her er bekreftelsen på innmeldingen.

Jeg tror ikke Bodø avisene brydde seg om dette.

Men bildet ovenfor, og dette, ble tatt av en journalist fra Mo i Rana.

Jeg har ikke kopi av den artikkelen det resulterte i.

Her ble i alle fall eldste og yngste deltager avbildet.

Jeg tror jaggu ungdommen har hårkrem i håret!

Men kursbeviset har jeg!

Så det er ikke noen bløff skjønner dere.

Jeg tror det er det eneste beviset på utdanning jeg har, som er underskrevet av så mange prominente personer.

Jeg har prøvd å Google “Nordland Studiesamnemnd”, men får ingen treff.

Studieleder Olaf, hadde flere bilder han.

Her er formann Håkonsen i gang med å lede et lags møte på Hobbyrommete.

Her er det ikke noe tull.

Her er både vimpel og klubba klar på bordet.

Litt synd at alt det og protokoller synes tapt.

Men sånn er det bare.

Olaf hadde til og med bilder av deltagerne på dette møtet.

Men jeg skal ikke begi meg ut på å navngi alle.

Selv om jeg kjenner igjen flere. 

De som er fra stedet. kjenner sikkert igjen en eller flere personer.

Jenta nærmest, og midt på i det nederste bildet, er min avdøde søster Grete.

Forsamlingen virket å være svært lydhør og interessert! 

 

 Dette innlegget ble i lengste laget.

Men det dukket opp så utrolig mange minner.

Jeg har faktisk bilder og stoff nok til flere innlegg.

Det kommer sikkert om noen dager.

 

Takk for din tålmodighet med meg, og for at du tok deg tid å stikke innom.

4 kommentarer
    1. Veldig artig igjen…
      Middag kl. 1330 – jaja…Tidlig 🙂
      Og slike årsberetninger skrevet på maskin har jeg sett en del av kan du si 🙂 Og den genseren/kofta di da…kjempefin! Igjen mange fine bilder og tekst! Nå kan du kose deg med kvelden….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg