Bærekraftig tenning….

Det  er bare så utrolig lett å bli satt i bås. Sånne “for eller imot” båser.

Jeg har nok stått på noen barrikader i mitt liv. Det skal jeg innrømme.

Det kan vel være alderen som gjør at det ikke er like morsomt lengre.

Å stå der oppe og knytte nevene og rope ut sterke meninger ! 

Tanken på å kravle ned igjen, er kanskje litt for avskrekkende.

Eller – det er kanskje den dårlige samvittigheta som knuger ned engasjementet ?

Men kanskje aller mest fordi det er trangt på barrikadene for tiden.

****

En gammel stakkar blir jo nærmest slått i bakken av det ene bombardementet etter det andre.

“Bærekraftig, grønn omstilling, klimakrise, global oppvarming, det grønne skiftet… ”

Og her sitter jeg, og føler avmakten sige inn i kropp og sjel.

I garasjen står vår relativt nye dieselbil. Gudene vet om den tynges av samvittighet.

Imidlertid vet at tanken på dårlig samvittighet, var rimelig fjern, da jeg og bilen inngikk et eierskap.

Nå har Pandemien redusert bilbruken betraktelig. Men det får jo ikke jeg noe skryt for.

Neida, følelsen av å være et potensielt mobbeoffer bare øker. Jo lengre det er mellom hver gang vi er på veien.

Ikke har det fristet heller, så kaldt som det har vært.

Over det ganske land faktisk.

****

Der må jeg bare stusse litt.

Det virker som det er like forbasket galt, enten det er mye eller lite nedbør.

Om det er kaldt eller mildt. I fjor snødde vi fullstendig ned på denne tiden.

I år har det gått inflasjon i ski og skøyter, fra de vestlandske fjorder til svenskegrensa. 

I går fikk jeg nabohjelp for å få liv i snøfresen. Jada, den går på bensin.

Men det var årets første fresing, før den ble stuet bort i garasjen.

Midt mellom diesel bilen og den nye gressklipperen. Som også går på bensin.

Ja altså når den går.

****

Men det blir jo lenge til. Jeg tenker vi skal snø ned i år også, før vår og sommer kommer.

Bare kulda gir seg!

I mens får vi være bærekraftig på oppvarminga.

Varmepumpa gjør så godt den kan, men det holder ikke når man må holde seg innendørs.

Selv om man bombarderes om kapp av av hete innlegg om pandèmiske og klimatiske kriser.

I mens venter vi på korona vaksine.

Det er vel ennå ikke kommet vaksine for klimakriser ?

Jeg fikk jaggu dårlig samvittighet da jeg skulle fyre i ovnen også.

Tennbrikettene luktet mistenkelig…..

Men jaggu meg var de bare tilsatt vegetabilsk olje.

Ikke engang Palmeolje, stod det…

Nå vet ikke jeg hvor lenge vi får lov til å fyre i ovnen.

Men håper vi kan ta oss en citrus eller to om dagen…

Her har vi funnet vårt lille bidrag til bærekraftig opptenning.

Tørk skallene en stund på ovnen, men ikke for lenge….. 

Bedre tennbriketter finnes ikke.

Tror jeg da.

Men bærekraftig og miljøvennlige må de vel være.

Eller..?

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

#klimakrise #grønnomstilling #bærekraft #miljøvennlig #dieselbil #detgrønneskiftet #gronnomstilling #miljo

 

8 kommentarer
    1. Må le, for å klare å følge opp alt man liksom burde, klarer ikke vi heller. Før sa de alltid at vi skulle spise gulrøtter mens det var sundt, og det er jammen et ordtak som fortsatt gjelder. Vi får ta et år av gangen, mener jeg. Det nytter ikke selge alt man har, for å være miljøbevisst. Når ingen skal ha dieselbiler, så kan man ikke selge dem eller????Men hvor blir det av pengene våre da? Det er slett ikke alle som har en halv million liggene til å kjøpe seg en bil som bare kan kjøre til butikken og tilbake før den må lades????Men appelsiner til tennbrikketer hørtes veldig fint ut. Nyt dagen!

    2. Å du milde…. nei, her er det bensinbil…. og jeg fyrer med ved….. kult tips med tennbriketter forresten….! Elbil skal jeg nok ikke ha – leste forresten om en som hadde hatt 9 el-biler på 11 år… det er vel å overdrive??? Jeg er akkurat så miljøbevisst som jeg klarer – og det tenker jeg er helt suuupert! God klem <3

    3. Her er jeg skyldig som bruker bil til og fra nesten hver dag. Fyre ovn når det er kaldt. He he.
      Men vi trenger også å ha det godt på kroppen.
      Her får du frem busdkapet på en så artig måte:)

    4. Herlig innlegg!

      Ja en dag er det slik og en annen dag er det sånn…… Jeg tror bensin og diesel består!

      Lag deg en fin fin dag der du er også satser vi på at vaksinen har gått sin gang over det langstrakte land innen sommeren har begynt 🙂

      klem

      1. Tusen takk, og veldig enig med deg 🙂 Her ble det snøfresing i dag.. Våre kjære meteorologer flagget “ekstremvær” i går…. Jeg maktet ikke å finne det.. 😀 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg