Den grusomme minners brann

l

For akkurat 40 år siden, brant hele Rognan sentrum ned. Mitt barndoms sentrum var i løpet av et par timers eksplosiv brann lagg fullstendig i ruiner. 

Det aller meste du ser på dette bildet forsvant, og tillegg ganske mye av bygninger du ikke ser til venstre. Begge bildene av gamle Rognan er lånt fra Saltdal Før og Nå.

Slik så det ut den gang jeg gikk i kortbukser og ikke tenkte tanken på å bli en gammel mann. Men da brannen brøt ut, var min kjære og jeg gift og hadde fått våre to sønner. 

Brannmannskapet hadde en håpløs jobb mot det inferno som oppstod. Dette bildet er tatt av Magne Moen og distribuert av Bengt Arne Sundsfjord på “Saltdal Før og Nå”.

Her er et glimt fra Havna, forbi hotellet som kom noen år etter brannen, og mot “Rognanbryggene” som overlevde brannen. Men sentrum gjenoppstod, som et bilfritt flott sentrum. Det var en tragedie når det brant. Men hvem vet hvordan Rognan Sentrum ville vært om brannen ikke hadde skjedd 🙂

En annen dag skal jeg ta dere med på en rundtur i sentrum. Her er bare et lite glimt fra folkelivet da årets juletre ble tent. 

Det kan godt være fyr i peis og ovner i denne vinters tid, men slett ikke der vi ikke ønsker det. Så jeg minner samtidig om brann/røyk varslere.

21 kommentarer
    1. Trist med slike branner ! Husker jo da Drammen teater brant for en del år siden.. Som du nevner kan det jo komme positive ting ut av gjenoppbygging også…heldigvis 🙂 Koselig med varme og ild..men man må være varsom :)) Ønsker deg ei fin kommende uke :))

    2. Tusen takk for titten. Brann er tragisk. Vi må være varsomme med åpen ild. Hekt klart. Men fint fanget opp og fortalt. Ønsker deg en flott uke med nye muligheter.

      1. Tusen takk 🙂 Hele sentrum brant jo ned, så de måtte hasteprodusere hytter som de kunne åpne midlertidige butikker i. Men heldigvis så ble hele området regulert på nytt og bygd opp bilfritt slik det er i dag 😀 Ha en flott uke du også 🙂

    3. Brann er forferdelig. Husker og at Drammen teater brant, slik som Annebe skriver, noen branner i Kongsberg og på Hønefoss, har også festet seg i minne.

    4. Takk for titten fra en svunnen tid! Brann er tragisk og skummelt….. viktig å vite at en har tatt alle de nødvendige forholdsregler i form av røykvarslere etc. Klem <3

      1. ,,,hmmm.. mener jeg svarte i går.. men det er bortevekk.. og det gjelder de neste kommentarene også. Beklager alle om de ikke ble sendt 🙂 Hoff.. så dumt dette er …..

      1. Ja det er tragisk. Men OM det ikke hadde skjedd, så ville sentrum sett helt anderledes ut. De gamle bygningene ville ikke vært egnet som butikker med dagens krav 🙂

    5. Det så fint ut der før det brant, og det er sikkert fint der nå når det er nytt igjen også.
      Brann er skummelt, og det sprer seg fort. Alltid viktig å være påpasselig.
      Her i byen brant store deler av sentrum ned i 1906. Det var “et par” år før min tid, og jeg er glad jeg slapp å oppleve det.

      Det er kjekt med sånne gamle bilder, og historien bak 🙂
      Takk for titten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg