Digitalt utenforskap…

Verden har endret seg dramatisk for de aller fleste.

Ikke minst for oss som vokste opp lenge før begrepet “digitalt” fantes.

Det er kanskje verre for unge å fatte hvordan det var…

… enn for oss gamlinger å fatte alt som finnes av digitale muligheter i dag.

Jeg har deltatt på en rekke Webinarer om tema innen dette området.

Nå har jeg tillatt meg å stjele noen bilder av foiler.

Jeg tar sjansen på at jeg ikke blir straffeforfulgt for det.

Foilene er fra webinar i regi av Norwegian Smart Care Cluster (Digitalt Utenforskap),

og Helsedirektoratet (Leve Hele Livet, veien videre.).

Her følger linker til nettsidene deres – 

(på nettsidene finner du linker til de foredragene jeg har lånt foiler fra).

NCC, Velferdsteknologi

Helsedirektoratet, Leve hele livet

Det er ingen tvil om at den digitale hverdagen fører til utenforskap for mange.

Heldigvis er det mange “på ballen” for å gjøre noe med det.

Ikke minst Pensjonistforbundet.

Nå øker de innsatsen, og skal skolere opp “Velferdsteknologi Ambassadører”.

Målet er minst en i hver kommune i landet.

Her har jeg meldt meg på.

Besøk gjerne Pensjonistforbundet på Facebook, klikk HER

Hva er Velferdsteknologi, og hva er digitale miljøer ?

Det er kanskje lettere å si hva det ikke er.

Prøv å gå gjennom en dag, uten å være i berøring med digital teknologi.

Ikke sant.. det er umulig. 

Pandemien førte til en eksplosjon i bruk av digitale løsninger.

På kommunikasjon og på digitale plattformer.

Det har økt det digitale utenforskapet betraktelig.

I tillegg vil antall eldre, og ikke minst – demente, øke formidabelt de neste tiårene.

Kvalitetsreformen for eldre, “Leve Hele Livet” kom i 2018.

Men enda henge mange kommuner etter.

Min kommune, Saltdal – vedtok sin strategiplan for Leve Hele Livet i vår.

I tillegg har Eldrerådet fått plass i styringsgruppa for Velferdsteknologi.

Men vi har mye å ta fatt i, veldig mye.

Dette er bare noen setninger… 

Det vil bli en betydelig økt fokus på dette etter sommerferien.

Frivilligheten i dette er viktig.

Men mye står og faller med motivasjon, informasjon og opplæring.

Det offentlige vil ha enorme utfordringer med å skaffe helsepersonell i årene fremover. 

“De varme hender” må aldri bli borte.

Men det finnes mye varm teknologi.

Teknologi som skaper nærhet, og ikke avstand.

Mulighetene er store.

For alle som kan og vet og får hjelp til det.

Akkurat nå har regjerningen pressekonferanse.

“Koronasertifikat og Smitteapp”.

Den digitale hverdagen fortsetter, og vil fortsette.

Vi har en jobb å gjøre for å tette hullet utenforskap skaper.

Blir du med ?

#pensjonistforbundet #helsedirektoratet #digitalisering #ncc #norwegiansmartcarecluster #velferdsteknologi #levehelelive3et

14 kommentarer
    1. Så bra at du har meldt det på. Det trenges hjelp i de fleste kommuner tenker jeg. Og digital kommunikasjon er en bra ting for alle som henger med.

    2. Dette er viktig – og veldig flott at du engasjerer deg! Utenforskap er skummelt – det er viktig å kunne henge med! Vanskelig greie det der! Takk for at du setter fingeren på det! Klem <3

    3. Dette ble jeg veldig glad for å lese. Skal inn for å sjekke mer. For har følt på frustrasjon av dette, ikke for min egen del – ennå henger jeg greit med. Men ser moren min, hun er meldt ut, hun greier knapt å ringe. Og hun er IKKE dement, bare snart 90. Jeg blir så opprørt over disse gedigne forandringene som setter folk utenfor. Så skal lese meg opp. Takk for at du delte. <3

      1. Tusen takk 🙂 Ja det er ikke enkelt når man først har ramlet av lasset. Men det finnes utrolig mye nå, også fra norske firmaer. Sjekk ut Komp fra No Isolation. 🙂

    4. Utenforskap er skumle greier…. jeg ser bare på min mor….. hun er litt på nettet (FB) men har ikke nett på mobiltelefonen… hun får det ikke til…. Og banken har låst sine dører for å kunne “stikke innom”…. (Nordea) og man føler seg litt UTENFOR og vil beholde den gamle telefonen som har ledning til røret… tryggheten…

      1. Sant, så sårt. Det er ikke lett. Men det nytter vel ikke å rope.. “stopp verden, jeg vil av…”. Her hadde vi to banker, Nordlandsbanken, som ble DNB og lokal Sparebank, som ble Sparebank1. Nå er alle dører lukket og stengt, til og med minibanker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg