Din jævel,,,

 

Det kova og ryk så ørann de flagra,

  • – kjæften vrænges så gomman e bar.

Det rægna og sklætta og av og tell hagla,

  • – stormen jakta på alt som æ har.

Da sett æ å gløtta i vindu og smile. 

  • – leita fræm minna fra år som førsvann.

Tænk alle åran æ uten å tvile,

  • – lytta på røyksuget gang etter gang! 
  • Det må være lov å være glad for at man ikke savna jævelskapen! Kom jo på dette som jeg skrev da røykeloven kom.Da var pipa min beste venn.
  • Hvis du vil lese om min røykeslutt så klikk HER

Røyksignaler.

Det hendte så visst i de gamle tider.

Det står jo beskrevet på mange sider.

Mennesker snakket det samme språk.

Uten sin stemme og uten bråk.

Med ild og røyk, de snakket sammen.

Bålene var ikke bare for varmen.

Det var ikke bare blant præriens stammer.

Også her hjemme fra vardenes flammer.

Men atter en gang sendes slike signaler.

I dotter og ringer og lange haler.

Du ser jo de står der med sneip og pipe.

Gammel og ung, både fattig og rike.

Brått ble den synlig, den nye stammen.

Som nå må stå ute og røyke på trammen.

 

Ha en flott helg, helst uten både røyk og storm!

24 kommentarer
    1. Den rullingsen, ja. Jeg var ikke av de verste storrøykerne, og jeg mislikte ferdigrøyk noe intenst. Så sluttet jeg. Like greit, siden man nærmest er kriminell nå om man røyker. Jeg sluttet før det gikk så langt at man fikk onde blikk.

      Det som har skjedd i løpet av 2-3 år, er at to bekjente døde av lungekreft. Pga røyking. De sluttet ikke. Jeg tror igrunnen jeg er glad jeg stoppet og håper det holder. For himmel og hav så fort folk dør av den såkalte småcellede, aggressive lungekreften. Det ser ikke en gang ut til at dette pakkeforløpet med behandling fra helsevesenet er noe annet enn bortkastede penger på akkurat den spesielle typen kreft. Det virker nemlig ikke. Så det er mer psykologisk..pasient og pårørende skal føle alt blir gjort.

      Nei, aldri mer røyking på meg. Hele nærmeste slekt har også sluttet i tur og orden, og det er jo helt supert. Røykfrie hjem over hele linja. Det er en ubeslektet kar som røyker, men han går alltid ut. Ellers hadde han fått beskjed om å dra seg utendørs 🙂 Så får vi heller tåle at han lukter røyk..gamle minner, hehe.

      1. Nei du beskriver det veldig bra 😀 Er jo over fire år siden jeg slutta, og da hadde vi jo slutta å røyke inne. Jeg skulle aldri bli noen røyke motstander, men jeg må si jeg skjemmes litt med tanke på hvordan man egentlig lukta på den tida 😛

      1. Jeg hadde jo en tanke selv når jeg røyka, at det offentlige burde ha fokus på ”ikke begynn” år røyke kampanjer fremfor slutte kampanjer. Er litt vondt å se alle unge med røyk og snus

    2. Herlige dikt..med alvor, humor og glimt i øyet ! Ille at været er så voldsomt hos dere men bra at du har kutta ut røykinga.. Blei ikke enkelt for røykerne etter røykeloven , men må si det var deilig for oss som ikke røyka når røykerne ikke fikk sitte inne på pauserommet å røyke lenger.. det fikk flere til å slutte også, så det var jo bra 🙂 Ønsker deg ei fin helg videre også :))

    3. Vi er heldige vi som har klart å slutte 😀 !!!!

      Håper det går bra med hensyn til været dere har nå 🙁 Håper det er snart over og den løyer av !!!!

    4. Artige rim! Det øverste diktet synes jeg er en innertier: Her er det både en artig historie (med et godt sluttpoeng) og finurlige rim! 😀 Fint sluttpoeng med den nye stammen som måtte røyke på trammen også! 😉 Jeg har aldri vært røyker, men jeg har jo hatt noen andre laster som det var vanskelig å kvitte seg med! Jeg klarte det omsider! 😉

      1. Tusen takk 😀 Ja du har virkelig gjort digre omkalfatringer i livet ditt 🙂 Jeg vet jo bare det jeg har lest, men det er beundringsverdig hva du har fått til 🙂

      1. Tusen takk og veldig glad er jeg 😀 Hadde jo slutta mange ganger før med mindre hell. Men den gangen var motivasjonen diger. Så nå er den ute av kropp og tanker og alt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg