En æra er over….

Jeg begynte i kor i en alder av 63 å

I 10 år har jeg hatt et nært og flott forhold til Saltdal Mannskor.

Det har vært spennende og givende på alle måter.

En æra er over!

Men bare min!

Saltdal Mannskor kommer aldri til å miste den nerven de har.

Både lokalt i bygda, og langt utover bygdas grenser!

Nå har jeg levert fra meg alle noter.

Da jeg begynte i koret, sa jeg følgende:

“Jeg kommer aldri til å bli noen stor sanger.

Men notene skal jeg holde orden på!” 

Det har vært ti fantastiske år.

Med høydepunkter og opplevelser i fleng.

Det største er nok planlegging, forberedelser og gjennomføring av besøket til Sølvguttene.

Det svir litt å si fra meg muligheten til å delta på gjenvisitten i Oslo.

Til våren.

Men det kan godt hende at jeg dukker opp i Kulturkirken Jakob.

Det har vært så mange andre opplevelser også.

Ikke minst å få være med å ta i bruk Slipen til kor arrangementer.

Dette har gjort at Saltdal/Rognan er utrolig godt egnet for arrangementer som dette. Innen en radius av noen få hundre meter,

kan man håndtere et arrangement med flere hundre deltagere.

Da snakker vi både om konsertlokaler, overnatting og bespisning.

Det er umulig å snakke om kor, uten å snakke om kirke.

Saltdal Kirke vil alltid være sentral for Saltdal Mannskor.

Men også Øvre Saltdal Kirke.

Felleskonserter med kor og korps er herlige minner å se tilbake på.

Dette mangfoldet MÅ man ta vare på.

Jeg håper virkelig det tar av med både barnekor og ungdomskor!

Og til deg som føler litt lyst til å begynne i kor – IKKE NØL!

Men det kreves ildsjeler og ressurspersoner!

For oss som har vært og er med i kor, så er øvelser sentralt.

Det er jo der vi er mest.

På sangøvelser og seminar.

Det er der det sosiale fellesskapet skapes.

Det skal ikke legges skjul på at korturer og stevner betyr mye.

Jeg har fått vært med på noen.

Det er mange gode minner fra de turene.

Dette er fra Borge Kirke, og fra et lite kortreff vi var invitert til.

  • Det er mange andre sammenhenger det er flott å være med i korbevegelsen. Ikke minst på 17 mai, selv om Mannskoret ikke deltar vært år.
  • For ikke å forglemme i jula.
  • Særlig det å synge rundt på bygdas Institusjoner. 
  • Pandemien rammet mange.
  • Kulturlivet fikk sin del av begrensninger.
  • Slike opplevelser som dette på øvelsene forsvant brått.
  • Eller, det vil si – “de dukket ikke opp”.
  • Servering på Zoom eller dynket i Antibac er ikke noe særlig.
  • Men kjenner jeg mine sangervenner riktig – så dukker det opp snart.
  • kke
  • Jeg avslutter med noen bilder fra et par stevner her på stedet.
  • ********
  • Jeg håper det ikke er lenge til jeg får oppleve det – som tilskuer!
  • Med dette lille innlegget takker jeg for meg!
  • Jeg ønsker Saltdal Mannskor spesielt – og hele kulturlivet i bygda det aller beste! Lykke til!

 

19 kommentarer
    1. Har jo skjønt at du har trivdes med å være med i det koret..så sikkert både fint og trist å takke for seg.. Kan jo bli mye stress med øvinger og arrangemanger..selv om man trives med det ! Tilskuere trengs jo det også..

    2. Ja…. det er tungt å gi fra seg notene og tekstene kan jeg tenke meg. Du har og er glad i koret og korsang…. Men som du sier, så kan du møte opp som tilskuer og lytter 🙂 Det trengs det også. Jeg husker hvor rart det var da jeg egentlig bestemte meg for å slutte i koret mitt, men heldigvis blei det bare med ei pause…. Jeg er tilbake i koret, så får vi se hva som skjer i fremtiden 🙂
      klem

      1. Ja jeg har skjønt at du hadde en pause, men ble med igjen, og det er veldig bra 😀 lykke til med sesongen,, håper den blir så lite korona preget som mulig 😀 Klem

    3. Det er en tid for alt noen ganger! Du fikk mange flotte år og opplevelser. Kjekk tid det da..
      Borge kirke – det er en kirke her i distriktet, kanskje var du her eller så er det flere kirker ved dette navnet.
      Lykke til som gjest 🙂 klemmer…

    4. Det føles nok rart når en slik epoke er over. Sikkert vemodig også. Men alt har jo sin tid. Du kan jo fortsatt støtte koret gjennom å være publikum og kanskje litt “reporter”.😊 Jeg er glad i å synge, men nå er jeg snart 60, og jeg tviler på at det blir mer korsang på meg.

      1. Jeg var jo 63 når jeg begynte for første gang 😀 Tror jeg har “sparket” litt i deg før om å begynne i kor 😀 Jeg skal nok følge med i korbevegegsen lokalt fremover 🙂 Og ikke minst når koret skal til Oslo i vår 😀

    5. Jeg kjenner til dette, og du verden for noen kjempeflotte og gode minner du har.

      De som ikke vet hvordan det er å synge i kor har virkelig gått glipp av det kjempeherlige vennskapet man får i et kor, og på vennskap på tvers av aldersgrupper ❤😊 Ikke minst minnene fra korturer og konserter er en kjempeherlig opplevelse 😊

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Kjenner jeg syns det er synd du slutter, fordi jeg skjønner det har gitt deg glede. Men valg er valg. Har vært med i kor og vurdert om jeg skal igjen, tror det er sunt å synge med det “nebbet” man har :).

      1. Det er veldig sunt og veldig sosialt og flott på alle måter. Men jeg måtte ta et valg, og da ble det sånn. Da nytter det ikke å gremmes i ettertid. Det blir et hav av muligheter å følge koret “mitt” på nært hold 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg