En mangfoldig tur,,,,, – del 1

Mai måned er nok konfirmasjons-måneden mer enn noen annen rundt om i landet. Vi hadde lenge hatt planer om å kjøre sørover til Skedsmokorset for å være med på konfirmasjonen til vårt siste barnebarn. Men mai måned kan også være den lunefulle når det gjelder vær…. 

Vi tok rett og slett ikke sjansen på å kjøre med sommerdekk over Saltfjellet og andre lumske områder, med sommerdekk. Vi så heller ikke lyst på å komme ramlende sørover med piggdekk først i mai… enkelt og greit. Derfor ble det action på nettet for å få plass for oss og bil på Hurtigruta fra Bodø. 

Nå er sjarmen den at Hurtigruta går kl. 02.30 fra Bodø på sørgående. Så vi kjørte hjemmefra sånn ca. halv ett på natta for å være klar når MS Vesterålen kom nordfra kl. 01.30. I dag har båtene bare en times liggetid i Bodø, så det er greit å være presis om man skal være med. 

Og presis var også Vesterålen, en av de eldste Hurtigrutene i dag. Men en vakker båt, vi kan skue mellom gitteret som skiller oss fra ISPS kaia. Her er det ikke bare å spasere ut på kaikanten, som det en gang var. 

Men porten åpnes når Vesterålen siger sakte, stille – men sikkert inn mot kaia. Alt går så stille og smertefritt for seg. Her er det vante folk som håndterer alt, både på kaia og ombord. 

Det føles godt å vite at bilen og vi er trygt ombord, og kommet oss på lugaren. Selv om ho mor protesterer på fotograferingen min, så høres det ikke så alvorlig ut. Her er nok tanken på å komme seg under dyna, den som er nærmest. Det er ikke veldig lenge til vi er på tur sørover.. og vi skal våkne til frokost på Helgeland…. 

……fortsettelse følger…..

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Så gøy at vi får være med på turen – den blei jo endel mer “omfattende” en den pleier når dere skal sørover! Gleder meg til fortsettelsen – klem <3

      1. Tusen takk snille du. Ja jeg hadde jo tenkt å lage litt blogg før turen, men det ble det ikke energi eller tid til, så da fant jeg ut at jeg kunne lage en liten serie av det. Da ble det samtidig litt “blogge plikt” på meg 😀 Kanskje det dukker opp flere fra blogg blokka etterhvert, som vil være med 😀 Gode tanker og klem <3

    2. Herlig å følge med dere på denne turen. Dette så kjekt ut altså! Fin lugar, ble trøtt når jeg så den ferdige oppredde senga jeg..
      Gleder meg til flere deler! Klem nordover! 🙂

      1. Tusen takk, veldig hyggelig å høre. 😀 Det ble ikke overstrømmende trangt på turen, om man skal bedømme på alle kommentarene, men det skal man jo ikke 🙂 Klemmer sørover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg