En sjømann, på en måte….

Mitt fantastiske liv “til sjøs” begynner i Stavanger i 1966.  Da mønstrer jeg på Skoleskipet Gann. 

Det er en tid jeg aldri glemmer, selv om uttrykket “Gann, Gann aldri fra land”, stemte ganske bra. Men vi hadde to tokt, det ene med gaster fra Madla som skulle til Haakonsvern i Bergen. Den andre til Edinburg i Skottland. Der stod jeg til rors det meste av turen fordi 95% av de andre guttene var rimelig sjøsyke. 

Gann eksisterer den dag i dag, men er et annet skip da. Klikk deg inn på deres facebook side – HER 

Jeg har ikke hatt kontakt med noen av mine medelever siden den gang. Det er litt synd, for vi var flere som ble gode venner.  Om noen kjenner noen som drar kjensel på noen her, så ta gjerne kontakt, Jeg var en av de eldste ombord, hele 18 år.  Jeg fikk faktisk fungere som hjelpelærer i engelsk. 

Det var jo en kristen organsiasjon som stod bak Gann, så det var ikke unaturlig å delta på et bibelstudie. Men det hadde jeg slett ikke vondt av. 

Jeg mønstret på hos M/S Sydfonn (en gasstankeer) hos Sigval Bergesen d.y. , rett fra Skoleskipet Gann. Det ble min første flyreise fra Sola via Paris og til Marseille. Omtrent hele mannskapet skulle byttes ut, og jeg reiste sammen med en skokk med fullbefarne sjømenn fra Vestlandet. På mitt knappe år til sjøs, så  var jeg innom Italia, nesten alle land i Sør Amerika, gikk rundt via Magellansstredet og Panamakanalen. Vi var innom Jamaica, Mexico og et par steder i USA, blant annet New Orleans, hvor jeg mønstret av. Jeg jobbet meg over Atlanteren på et søsterskip. Krossfonn. 

Jeg mønstret jo av for å utdanne meg til Telegrafist. Jeg kom inn på Tønsberg Sjømannskole. En gammel, ærverdig bygning. Der gikk jeg skoleåret 1967 – 1968. Ovenfor er mine medelver, som jeg heller ikke har hatt kontakt med på disse årene.  Om noen kjenner noen, så ta gjerne kontakt. Det er jo bare litt over 50 år siden 😀 

Jeg fant en nettside som forteller litt om historien  til skolen, klikk HER

Jeg har jo bevis på at jeg ikke prater tull akkurat nå, så ikke prøv deg 😀 Her er også fartstida ombord i gamle KNM Valkyrien med, også kalt “Kystens Skrekk”. Der var jeg telegrafist i nesten et år. Det var jo 15 måneders tjenestetid i Marinen.  Legg merke til “personlige data” – der står det vitterlig at jeg er 1.70 høy 😀 Valkyrien var en av Marinens mest aktive skip. Vi fartet fra Tyskland i sør til Svalbard og Bjørnøya i nord. Valkyrien endte opp som spiker i lenge etter, men jeg mener en ny båt fikk samme navn. 

Før jeg slapp til som telegrafist på Rekruttskola, så måtte jeg gjennom ”rekruttskola” på Madla i Stavanger, Da fikk jeg være med Gann over til Bergen og Haakonsvern, slik jeg en gang selv var med å frakte gaste. Offiserene ordnet faktisk lugar til meg, noe ingen andre fikk på overfarten. 

Her er en link til Madla – klikk HER

Her er en link til Haakonsvern – klikk HER

Det ble med min karriere som telegrafist i Marinen. Da traff jeg min kjære, og sjømannslivet var over for godt. Men det var minnerike dager.

#telegrafist #utenriksfart #denkongeligenorskemarine #marinen #sigvalbergesen #telegrafistskole #valkyrien #sjømann #gann #haakonsvern #madla #tønsberg #stavanger #bergen

20 kommentarer
      1. Ja dagens Gann farter jo både i inn og utland på en helt annen måte 😀 Jeg er jo medlem på sida deres og følger med, har sett de til kai i Bodø også 😀

    1. Du har jammen fartet rundt forstår jeg 🙂 Og det har nok vært en opplevelse 🙂
      En av mine barndomsvenner jobber på skoleskipet Gann, og både min bror, og ene nevøen min har vært ombord på en av reisene, hvor de måtte gjøre arbeid for kost og losji 🙂
      Madla har jeg vært innom mange ganger, og nå tar jeg turen ut til området av og til, for å gå tur.
      Jeg er oppvokst i Hæren jeg 😉 Hehe 🙂 Så jeg har vært litt rundtomkring jeg også 🙂
      Kjekt å se sånne glimt fra før i tiden 🙂

      1. Aha så spennende 😀 Dagens Gann er jo en av de gamle hurtigrutene. Er jo mange år siden den jeg var på ble solgt. Akkurat så du har militær” bakgrunn 😀 Da regner jeg med det ble litt nomadeliv 😀

    2. Artig å lese og se bildene her.. Tenker det var spennende og lærerikt ja…jeg blir fort sjøsjuk så ikke noe for meg da.. Stilig med den “sjømannslua” var du også.. 🙂 Leste det forrige innlegget.. Ella Marie synger/joiker den joiken så flott …

    3. Så artig å lese og se. Ja, livet det går sin gang. Rart man ikke treffer på noen av sine gamle klassekamerater i blandt tenkte jeg, men vi er vel så forandret at vi kjenner hverandre ikke igjen bestandig. Jeg var på klasse fest etter 40 år jeg, og ingen kjente i hvertfall igjen meg så lett. 🙂 Herlig å mimre litt da. Du kan sikkert fortsatt sette sjøben!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg