Et nytt semester på min hobby er over….

Av en eller annen grunn, så har jeg alltid likt eksamen. Den kriblende spenningen, fordi man vet det kan gå alle veier. Men det kan ha en sammenheng med at jeg har tatt mye av min skolegang i voksen alder. Fra en heftig periode først på 90 tallet, hvor jeg som 40+ åring, tok brevkurs og privatisteksamen som Driftsøkonom og full Studiekompetanse på videregående, til jeg som pensjonist fikk lyst til å leke student.

Min første periode som student, var i 2013 og 2014, hvor jeg tok studiet “Personalledelse og kompetanseutvikling, med forelesninger og greier. Utrolig spennende å bli en del av det yrende livet Universitetet kan by på. 

I denne perioden, er studiet nettbasert. Der oppholder vi oss i “Canvas” – det digitale klasserom. Vi har til og med lært og lage digitale klasserom. Det er flere muligheter til å diskutere/ha kontakt med andre studenter og fagansvarlige. Men det varierer mye på hvor stor den aktiviteten er. 

Eksamen er heller ikke det samme. Underveis i studiet, er det innleveringsfrist av pålagte arbeidskrav til vurdering. Etter vurdering jobbes det videre med arbeidskravene frem mot “Mappestegning”, som er det samme som eksamen. Da skal de ferdige arbeidskravene leveres inn digitalt i i Eksamens rommet – “Inspera”

Det gjelder å ha tunga rett i munnen, for det nytter ikke å komme her og komme her – i ettertid. Når man sitter klar til å trykke på “Send”, da kjennes de pirrende eksamensnervene. Fristen denne gangen var 10. juni, så nå er det bare å vente på dommen. Nå skal ikke jeg av resultatene, bare med de – og for min egen selvtilfredsstillelse. Det vil si, jeg skal så aldeles ikke glemme min kjære, som syns det er helt greit at jeg bruker tid på dette. Det er jeg takknemlig for, og prøver å ikke la det gå alt for mye utover andre ting.

Selv om jeg ikke skal leve av resultatene. Så er ikke kompetansen helt unødvendig. Jeg har vært så heldig å få lov til å bruke noe av den i flere sammenhenger. Ikke minst på denne måten. Samfunnet vårt blir mer og mer digitalisert, ikke minst har Pandemien ført til en betydelig akselerasjon i den retningen. Mitt håp er at jeg kan være med å bidra til å redusere det digitale utenforskapet en smule.

Selv om jeg ikke skal leve av studie resultatene, så er det spennende å vente på de. Det blir som i alle andre sammenhenger, hvor man har gjort og utført noe. Enten det er toppturer, ulike hobbyer eller familiære hendelser. Vi mennesker må ha lov til å være stolt av det man er med på og det man får til, enten vi er gamle eller unge. Da må det også være lov til å vise det…. ikke sant?

Jeg hørte en gang noen si: «Det er ikke mye man får tatt med seg i graven, men studiepoengene får du garantert med deg «.

Nå er det ikke bare eksamensresultatene jeg venter på. Jeg har søkt om opptak til del to på IKT og læring, for høstsemestret 2022 og vårsemestret 2023. Så det så…Og til slutt, har DU et interesseområde du brenner for, så hvorfor ikke se om det finnes et studie som passer for det. Jeg vet at denne “dørstokkmila” kan være stor, men utrolig artig å skreve over.

Ta gjerne kontakt med meg, jeg hjelper mer enn gjerne til såfremt jeg kan!

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

 

6 kommentarer
    1. Kjempebra at du gjør dette da. Og faktisk kan bruke det til noe etterpå som gagner andre 🙂 Jeg kunne også tenke meg å studere litt igjen. For moro skyld 🙂 Lykke til med resultatet, uansett har du vært flink så det holder 🙂

      1. Tusen takk. Det er bare å sette i gang, når du føler for det. Skjønt det er noke mer krevende for en som er i full jobb. Men tar man det som en hobby, så blir det uansett noe annet 🙂 God helg 🙂

    2. Du er så flink – og bare toppkarakterer i høst! Ingen tvil om at du går inn for studiene og at du er dyktig altså! Jeg er imponert, Jan! God klem kommer svevende nordover! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg