Føde for ånden, magen og opplevelsen i Bergstaden….

Det kan fort bli mange innlegg og for mye, når man er på sånne steder.

Som Røros.

Her kommer et sammendrag av opplevelser.

Om vår første dag og det ærverdige hotellet, kan du lese om du klikker HER.

Guiden vår hadde fått taleforbud, så vi måtte klare oss helt på hånd.

Men vi er nødt til å ta vandringen i byen i vårt tempo.

Sånn er det bare.

Det gjør at det blir lite kunst og mest kaos.

Neida, det blir akkurat passe av det aller meste.

Vi er ikke pokka nødt til å traske innom hver krok og krik.

Kirka passerte vi både fra og til hotell/spisesteder.

Så der måtte vi innom.

Der inne var det både prektig og mektig.

“La de små barn komme til meg, hindre dem ikke… “

Sånn lyder ordet.

Jeg må si at jeg følte meg som et lite barn under denne prekestolen.

Et lys i sanden virket mer jordnært.

Det er mangt vi kan tenne lys for i våre dager.

Ikke minst “å sette i bås”.

Og båser var det i fleng i Røros kirke.

Vel ute igjen, stusset jeg på denne trappen….

Hvor førte den egentlig…

Den var i alle fall ikke riktig så prangende som prekestolen.

Det var ikke lett å ta bilder i gågata uten å få med fremmede mennesker.

Som kjent, liker jeg ikke å legge ut bilder av mennesker, uten tillatelse.

Og man kan jo ikke fly rundt i gata og spørre om det 😀

 Men denne flotte jenta stilte opp.

Til og med i sprit ritualet før middag på  Vertshuset på Røros Hotell.

Her er maten, stekt torsk til meg og andeconfit til min kjære.

Beklageligvis fikk anda en stemoderlig behandling på bildet.

Men det forsikres at den var fortreffelig på alle måter.

Stein på stein, bokstavelig talt.

Mye er på skeive og på skrå i Røros.

Naturlig nok i det terrenget.

Det er ikke lett å forestille seg hvordan det så ut i hine dager.

Da reinbukken sparket bort mosen i dødskampen og åpenbarte naturens gave.

Nå står den der og skuer ut over resultatet av oppdagelsen.

Mens vi mennesker trasker rundt på slagg dungene.

Kanskje uten å tenke på det blodslitet som ligger bak hver eneste neve med slagg……

 

#røros #roros #gruvesamfunn #bergstaden

11 kommentarer
    1. Jeg måtte le av trollet som har munnbind. Jeg har vært i Røros flere ganger, men ikke inne i kirken. Da ble jeg så glad da du viste bildene derifra. Ja, mye historie der virkelig.
      Takk for gratis tur:)

      1. Ja det var jo et lite smitteutbrudd der når vi var der.. så han måtte ha munnbind. 😀 Kirka var flott, men bar tydelig preg av fordums makt og prakt 🙂

    2. Kjempefine bilder fra kjempeflotte og fine Røros 😊 Det er jo nydelig på Røros, og man glemmer litt tid og sted når man er der ved bare å gå rundt og se.

      Hvis dere skal kjøre innom Trondheim på turen hadde det vært kjempekoselig og truffet deg til en kopp kaffe 😊

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Hei og hå, nei vi var allerede hjemme når jeg la ut innlegget. Kjørte onsdag formiddag, og bare nødvendig stopp på turen. 🙂 Men takk for invitasjonen.Det kommer helt sikkert flere turer, får vi håpe 🙂

      1. Ja det er det som slår meg først og fremst. Har jo litt historisk bakgrunn fra Sulitjelma, ikke langt unna oss. Det var et helt spesielt samfunn, inntil det ble gjort opprør 🙂 Kos deg på tur <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg