Føle seg liten…

Egentlig så har jeg aldri hatt “tunnel skrekk”, om det er noe som heter det. Det vet jeg faktisk ikke. Men det jeg vet, er at vi har plenty av de her i nord. Denne her befinner seg på de siste milene inn mot Sulitjelma, et sentralt og viktig Gruveområde, en gang i tiden. Jeg fant en artig og svært innholdsrik side på nettet, om du er litt historisk interessert – så klikke på den og les til du blir blank i øynene! Klikk HER – SVERRES SIDE.

Nå har vi en sønn som har flyttet dit, så det har blitt noen turer dit. Og i vår/sommer, så har det vært vedlikehold i tunellene dit. Som du finner i infoen på nettsiden jeg linket til over, så ble disse tunellene bygget for jernbane, og transport av malm til utskipningskai på Finneid (nær Fauske). Jeg innrømmer at jeg føler meg liten, når jeg tenker på de som jobbet og bodde her, uten annen forbindelse enn med malm toget, eller til fots over fjellene. Og mange gikk over fjellene for å handle på Coopén på Finneid, i protest mot Gruveselskapet, som undertrykte gruvearbeiderne i mange år.

De var omgitt av fjell på alle kanter og på alle måter!

Naturen er mektig i dette området, med fjell på alle kanter, heftige fosser, elver og bekker. Ikke rart at man føler seg liten og andektig. Tenk for et mot å sette i gang gruvedrift her inne! Men det kan faktisk hende at gruvedriften gjenoppstår! Vi får se hva som skjer, men ikke vet jeg hva som skal lokke dagens ungdom inn i de mørke og kalde fjell for å hente ut rikdommer…. ?

Vet du ?

Jeg klarer meg godt på “utsida”, det er mer en nok for meg. De ruver mektig og imponerende nok rett over biltaket, både utenfor og innenfor tunellene.

Og dessuten er jeg liten nok som jeg er, nemlig.

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

 

 

 

8 kommentarer
    1. Takk for historisk info 🥰 Jeg er nok av de som har klaus og tunnelskrekk, og sliter hver gang jeg må igjennom en lang tunnel. Glad det ikke er så mange her i Oslo 😉 Ha en fin fredda 🥰

      1. Takk for kommentaren 🙂 Da tenker jeg du hadde fått en liten utfordring i disse tunellene, som er smale og mørke og flere kilometer lange 🙂 Ha en flott dag du også 🙂

    2. Det er vel klaustrofobi da, tunnelskrekken. Jeg LIKER ikke tunneler. Jeg liker å gå PÅ fjellet, ikke være i bil INNI. Hvis det er en kort tunnel, greit. Litt lange liker jeg dårlig. På Senja var det MASSE tunneler 😀

    3. Kjempefint blogginnlegg med flott informasjon, og flotte bilder 😊

      Mange som har tunellskrekk ja. Jeg tror jeg hadde reagert mer på å gå gjennom en tunell i stedet for å kjøre.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk 🙂 Ja disse tunellene, er jo laget for togtrafikk, men noe tilpasset. Men de er flere kilometer lange og svært smale. Så de har sine utfordringer 🙂 Nyt fine dager, klem 🙂

    4. Tunnel-skrekk finnes – det har jeg hatt siden jeg var liten…..! Men dette var mektige bilder – blir spennende å se hva som skjer da, om noe gjenoppstår inni fjellene! Er vel ikke mange som vil jobbe inni der, men kanskje teknologien kan???? Klemmer <3

      1. Sant, og hvem vet. Eller, vi vet at verden trenger mineraler, og det sies at det er enorme mengder kobbermalm i fjellområdene rundt her. Så får vi se 🙂 Ha en vakker helg der du nå skal finne nye stier. :)Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg