For en lykke, i bare sokkelesten–

Lykkens symboler kan være så mangt….

 

“Mamma, jeg fant en hestesko i dag.

Neimen så fint vennen, det betyr lykke.

Nei det er veldig trist mamma.

Hvorfor mener du det?

Jo jeg tenker på den hesten som løper rundt i bare sokkelesten. “

 

Nå er jeg ikke sikker på at det var så veldig synd på hesten. Men gutten hadde tydeligvis vært lykkeligere om hesten hadde hatt skoen og ikke han. Det forteller meg at lykke så langt fra er det samme for alle mennesker. Men i følge historien, har vi mennesker alltid hatt et behov for å symbolisere lykke gjennom ulike ting.

Jeg har en utidig uvane til å gå og stirre ned i veikanten etter fir- og femkløver. Jeg må antagelig ha et «øye» for det. For mange så er det jo en lykke i seg selv, bare å finne en firkløver. 

Men tilbake til den hesten i bare strømpelesten. Eller “ullæsta” som vi sier her oppe i nord! Det har faktisk noe med lykke å gjøre.

Morrasyn.

È ser dette vakre og hærlige syn.

Ikke på film eller dagsrevy’n.

Kvær einaste mårra det åpenbares.

Det è næsten sånn at det må forklares.

Det skjedde jo først, førr så længe sida.

Det va jo litt anna på den dær tida.

No har è sett det så mange ganga.

Oversett også, når è va på vranga.

Det betyr ikke nokka kor hænne det skjer.

Uansett årstid og uansett ver.

Det è bærre nåkka som ligg der og ulma.

Som aldri sløkkes, mæn heller svulma.

Tænk å få kjenne det dag etter dag.

At gloa den tennes med vælbehag.

Det skjer sekkert andre, også førr præsta!

Når ælsklingen sett dær i nattsærk og læsta!


Nå har jeg ingen tro på at «læsta» skal dukke opp som en gjenganger blant definerte lykkesymboler. Men jeg har tro på at lykken kanskje er nærmere enn man tror, og ikke alltid ser ut som man forventer og innbiller seg.

For å være på den sikre siden, så tar vi med oss «læstann», når vi er på tur. Det har vi bevis på!

Takk for titten 😀

5 kommentarer
    1. Lykke finnes… Må ta det i mot. Jeg fant en hestesko i vinter.. Fikk sølvmaling den også… Fra sprayboks… Nå står den og skinner i en kasse med blomster..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg