Frem med verktøyet, nå skal det kuttes,,,,,,

Nå er budsjettkrigen i gang over det ganske land.

Det kan oppleves som en ganske dramatisk prosess.

Men nå har ikke jeg tenkt å gå inn i den prosessen.

Ikke et blogginnlegg i alle fall.

Bare ymte litt frempå…

I disse tider er det krisepakker fra staten og budsjettkutt i kommunene.

I et fåfengt forsøk på å følge med, scrollet jeg heller tilbake i tid.

På mitt aller første blogginnlegg.

Fra høsten 2015.

Da vår stolte hengebjørk fikk føle å bli “kuttet på”.

Men omskrevet da. Det må jeg vel ha  lov til…. ! 

Nå er den borte, denne staselige hengebjørka. Det vil si det kan ennå være en kjepp eller to, som ikke har passert vedovnen. Men da må de raska på. Ikke godt å si hvor lenge det blir lov å fyre i ovnen. Det ryker jo fra pipa da.

Det var tuntreet til mine foreldre og plantet for over 60 år siden. Ja der var jo mitt tuntre også. Eller vårt da. Vakkert var det. Men begynte å bli en trussel, der det strakte seg over nabotomter. Man vet jo aldri når gamlinger takker for seg og ramler over. Ja da tenkte jeg på trær altså. Vi andre gamlinger skal jo “Leve Hele Livet” – sier Eldrereformen til Regjeringa. Spørsmålet er bare hvordan,,,! Kanskje det står i budsjettet.. ?

Vi opplever jo i disse tider at folk blir bøtelagt og straffet for å hugge ned trær. Og det i en tid da Norge bokstavelig talt gror over av skog og kratt. Jeg er nå glad for at hengebjørka aldri var interessert i politikk. Den ble jo plantet i en tid da det var norsk politikk å «forurense» nordnorske fjell og øyer. Ja nær sagt hvert eneste sted det var mulig å stikke ned noen granplanter. Det er ikke så lett å skjønne alt. Verken for trær eller mennesker. 

Men den fikk da se de mørkegrønne granfeltene i lier og fjellsider vokse seg til. Selv om de slett ikke hadde noe der å gjøre. Men det hadde hengebjørka. Det vil si, den var jo egentlig trønder da. Den kom med toget derfra. Det var jo mange trøndere som kom med jernbanen på den tida. Etter hvert som Nordlandsbanen ble bygd. Men det ble det bomstopp for. Når sidesporet til Bodø var ferdig. Kanskje det hadde gjort noe for befolkningsutviklingen om de kom i gang igjen…. ?

Det er nå minst tre generasjoner som har klatret i de greinene som nå er borte. Men det ble jo mindre og mindre klatring etter som tida gikk. Det er jo farlig det, man kan visst ramle ned å slå seg.  Vi ramlet jo ned da jeg var unge også. Men da skulle det være sånn. En sommer uten skrubbsår og blåflekker, var jo verken vi eller hengebjørka bekjent av. Det blir jo mindre og mindre med generasjoner i bygda også. Så det er kanskje ikke en problemstilling… ?

Men nå er den borte, den gamle og fine bjørka. Kanskje jeg skulle ta vare på en kjepp og gjemme den. Den kan jo bli verdifull en vakker dag. Om det skulle bli helt forbudt å hugge trær i dette landet. Da er det greit å ha Kommunale budsjetter å kutte i. For å si det på den måten.

 Men jeg håper det ikke får sånne dramatiske følger.

Som på bildet over. 

Det er jo ennå lenge til det er Kommunevalg. 

Lykke til. 

8 kommentarer
    1. Liker ikke kutt i verken trær eller budsjett jeg. Men nå fyr i vei……
      Rart å tenke på det treet altså, tenk hva det har hørt og sett og ikke minst masse latter!

    2. Herlig rett og slett…..! Her har det vært mye styr med noen trær i det siste! En stakkars tømmerhugger ville bli saksøkt for mangfoldige titusener….. da kommunens folk hogg ned feil tre var det “bare en beklagelig misforståelse”…….😄😄😄😄😄du får tatt opp mye mellom linjene her, helt supert! Klem 😘

    3. Vi har vært på blogg like lenge vi 😀

      Ja nedskjæringer……….. hvordan skal det bli, tenker jeg…… nedskjøringer i helsevesenet…. der de mange er så avhengige av oss helsepersonell…. og noen sitter på sitt kontor og lager planer så fine som bare det….. uten å vite det spøtt om hva som EGENTLIG skjer ute i verden og på andre siden av gata…. Men kutte i helse, det MÅ de.

      Ønsker deg en flott tirsdag!

      klem

      1. Ja du sier det… det er bare sånn det er. Men jeg misunner ingen politikere i små lokalsamfunn. Nå har jeg bedt om å få taletid i Kommunestyret hvor budsjettet skal behandles, som representant fra Eldrerådet. Men jeg aner ikke hva jeg skal si… ennå 😀 Ha en flott… ja onsdag må det vel bli 😀 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg