Frihetens lengsel….

Nå ringes Julen inn ganske snart.

Kanskje denne Jula preges av håp og ønsker som går langt utover selve Julaften.

Her kommer i alle fall noen tanker fra min penn.

Helt uten glitter og julepapir.

Frihetens lengsel.

Du kjenner det i deg, det lever der inne.

En lengsel og frykt som går hand i hand.

Inni deg lever hvert eneste minne.

Binder deg fast som det sterkeste band.

 

Kunne jeg skjære, klippe og slite.

Slippe deg fri inn mot lengselens brann.

 Jeg prøver og håper, det skal du vite.

 Jeg vet jo så inderlig godt det går an.

 

 Jeg aner et smil, en skulder som senkes.

 Jeg aner en glød som tennes i deg.

 Jeg aner at tanker, kommer og tenkes.

 Jeg aner og ser du vil finne din vei.

 

Du og oss alle, har rett til å føle.

Rett til å kjenne vårt innerste jeg.

Kjenne vi lever uten å nøle.

Der håpet kan stråle med lengsel i seg.

 

Livet har sjelden kun bare gleder.

Hva livet vårt får, hvem aner det vel.

Livslinjen fører mot mange steder.

Lev livet i lyset, før det blir kveld.

 

La tankene vokse fra vakre drømmer.

La de som har sovet, få våkne seg til.

Tanker som aldri de andre fordømmer.

Men spirer som vår med sitt varmeste smil.

Selv Juletreet vårt hadde pyntet seg av lengsel.

Før det kom inn i stua.

Med dette ønskes alle bloggvenner, og alle som leser min blogg –

En riktig God og Herlig Julehøytid.

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

17 kommentarer

Siste innlegg