Hvorfor driter de i meg…..?

Selvfølgelig så er jeg en av de problematiske eldre som lever for lenge.

Ja, ikke sånn og forstå at jeg føler at noen ønsker meg bort fra denne verden.

Men man hører da stadig oftere at “Eldrebølgen” er, og kommer til å bli en av de største samfunnsutfordringer i nyere tid. Sammen med klimakrisa da.

Det er jo ikke til å legge skjul på, at når den stadig økende massen av unge miljøforkjempere roper ut sitt budskap, så føler man seg både tiltalt og straffedømt i en og samme setning.

Nå var det ikke det jeg skulle snakke om.

Sånn er det jo, når gamle gubber åpner kjeften – da ramler budskapet ut i en salig blanding av usammenhengende og mer eller mindre relevante budskap .

Det var musikk jeg skulle snakke om.

Jeg har skrevet om det på fjesboka også!

Men når et irritasjonsmoment har grodd fast i mageregionen, er det jaggu meg ikke lett å bli det kvitt.

Særlig når det gjødsles av gjentagende opplevelser.

Det var en gang en tid for alt.

Nå ser jeg at det rynkes på nesa rundt omkring – ja om det er noen som har giddet å lese så langt som hit!

“Nå skal gamlingen komme med en tirade om de gode gamle dager…”!

Men tenk, for det skal han ikke!

Jeg har da for svarten lov til å tenke litt “bærekraftig”, jeg også!

Selv om miljøforkjempere mener jeg er av den generasjonen som har bidratt til store skritt mot verdens undergang.

Det er ikke så lenge siden at man visste hva man så og hørte på, når man valgte å sette seg ned fremfor TV apparatet. Men det gjør man ikke lengre, i alle fall alt for sjelden etter min smak. 

Hvorfor i alle dager skal det pakkes musikk inn i nær sagt alt av programmer?

Bare for å snerte innom gamle dager igjen…:

Jeg husker nemlig stumfilmens dager når musikken skapte stemningen.

Og jeg VET at musikken gjør det i stor grad i dag også, ikke minst på film.

Men nå har det tatt fullstendig av!  

Nå settes det musikk til ALT av programmer.

Når det blir umulig å høre hva som blir sagt og diskutert.. da blir det rape galt!

Jada, jeg har høreapparat, og jeg VET det finnes lydplanker som kan filtrerer lyd!

Men kan noen forklare meg logikken i å bruke tekniske hjelpemidler for å fjerne noe som slett ikke trenger å være der??? Kan ikke kreative programskapere tenke LITT på hva som er viktig å formidle?

Er ikke det en smule viktigere enn å pøse på med fancy effekter?

Jeg bare spør!

Men kanskje gamle gubber som meg burde roe ned irritasjonen i Kirkens trygge havn.

Skjønt det gjør man jo også, oftere og oftere – nemlig!

Det er en konsekvens av å bli gammel!

Men hva skjer der – med musikken altså…?

Salmer man i sin tid pugget for å kunne på rams, uten å skjønne alt innholdet, har blitt fullstendig umulig å forstå!

Når organisten setter i gang i sin egen musikkboble, så ramler jeg fullstendig av lasset!

Hadde det ikke vært lurt å ha orgelkonserter på andre tidspunkt!

Enn når en stakkars menighet skal prøve å bidra med sang til en salme?

******

Men nå skal jeg holde kjeft.

Det er verken miljøvennlig eller bærekraftig å spy ut eder og galle!

Men jeg lover, det blir lenge til neste gang.

Om jeg ikke glemmer meg bort.

Det hender at gamle gubber gjør det.

Nemlig!

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

17 kommentarer
    1. Så bra skrevet, og jeg er så veldig enig med deg. 😀
      Jeg lurer også på hvorfor de skal ha musikk til alle program. Nå sitter vi og ser på noen som pusser opp gamle biler, og prater hele tiden, også er det musikk i tillegg. Veldig slitsomt! 😁
      Det hender at gamle kjerringer glemmer seg bort også…😉 Ihvertfall undertegnede 😄

    2. Dette var virkelig gode tanker om den støyen « de skaper» … når vi setter oss ned for å nyte et program. Det blir jo bare enda mere støy når lyden settes opp… sånn at vi kan høre hva de faktisk sier. Ikke rart mange får svekket hørselen i dag.
      Ære være … deg som har ordene til å formidle sannheten… 👌🏻😀
      Takk til deg Jan🙋‍♂️

    3. Enig, jeg kan ikke ha på lyd på TV jeg, orker ikke..blir for slitsomt..Godt å høre din voksne stemme her inne på blogg…

      Nyt kvelden min venn 🙂

    4. Et perfekt sannhetens innlegg, Jan! Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det skal være musikk på alt mulig! Det er slitsomt med slike programmer. Så måtte jeg le litt også…. for jeg var i kirken i barnedåp forrige søndag, og organisten maltrakterte orgelet til salmene – jeg syns det tok litt av, jeg….! Så – du er ingen gammal gubbe – du er rett og slett den av oss som tar ordet og får sagt rett ut det som mange av oss mener. 🙂 klem

    5. Så bra skrevet 🥰 Musikk kan være fin i bakgrunnen, men det ser sjelden det er sånn. Den er høy, overdøvende og slitsom som gjør at jeg skrur ned og av lyden der det er mulig å gjøre det. Med hørselskade og tinnitus så det holder må jeg bruke ørepropper selv på kino for at lyden er for høy…. Klems 🤗

    6. Så godt å se og “høre” deg her inne..og tenker at du trenger absolutt ikke holde kjeft for du har helt rett. Nå ser jeg stort sett aldri på tv, men sjøl hvor fjern jeg kan være i så måte har til og med jeg fått med meg at det er et svartens, unødvendig bråk på ekstremt mange programmer ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg