I nytelsens øyeblikk…

Man kan synes det er rart – men det er et faktum.

Fiskebutikker i NordNorge er en mangelvare.

Ære være de som kommer med butikken sin en gang i uka…. 

Som her hos oss på onsdager.

Man får litt sånn følelse av å være på kaia å handle.

Rett fra båten.

Det er heller ikke den store muligheten å få skjært i skiver, eller sånn…

I alle fall ikke når det er kø og rundt 15 minus… 

Vi må ha oss ei skreimølje en gang i sesongen.

Vi er jo bare to stykker.

Men det går helt greit å få en hel skrei.

Det er jo ikke rarer jobben og skjære noen skiver… 

Rogna er klar, og levra ligger i vann og klar til rensing.

Men så var det resten av skreien…

Den kan jo bare flekkes og saltes… 

Vi foretrekker å filetere.

I bein og skinnfrie stykker.

Da kan vi enten ha den fersk.

Eller strø salt på dagen før… 

Da ble det fem solide måltider.

Rester bruker vi å steke sammen med poteter.

Så det blir fort seks måltider.

Selv om prisen var over 600 kroner.

Så blir det helt grei pris pr måltid. 

Filètene vakumpakkes og fryses.

Kjekt å ha….

Men FØRST,,, skreimølja.

Og jada, de lærde strides om gulerøtter.

Men de ble med denne gangen…

Mett ble vi, og takk for det. 

14 kommentarer
    1. Har lært å spise fersk fisk, lever og rogn i Norge og jeg synes det er kjempegodt:)
      Nevnte deg på mitt blogginnlegg i dag. Håper det er greit:)
      Ha en en søndag:)

    2. Herlig herlig, skrei er Noa av det beste jeg vet. Men lager det ikke her hjemme, men er jeg på restaurant på denne årstiden og det finnes på menyen…Så velger jeg det altså! 🙂 herlig innlegg..

    3. Selv liker jeg fisk, men i likhet med min far er jeg allergisk mot fisk. Jeg får hodepine med oppkast, og blir liggende dårlig. Det gjelder alle typer fisk. Passer på å ta Omega 3 slik at jeg får i meg de vitaminene jeg skal.

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Nå ble jeg sulten her gitt 🙂 Skrei fra nord, med rogn og det hele, ja takk det er mat for guder det. Nydelige bilder 👍 lille Pernille 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg