Nordlandsbanen til Fauske var ferdig i 1958, og sidesporet til Bodø i 1962. Saltenpendelen mellom Bodø og Rognan ble etablert for noen år siden, og er vel en av de mest lønnsomme togstrekninger.
Her er en kreativ illustrasjon av Stasjonsområdet i Bodø
NB Dette bildet er lånt fra Saltenposten. Men det er kaldt å være Nordlending. I disse dager er det tekniske problemer, og trøbbel med snø og is. Derfor innstilles og begrenses kapasiteten. Pendlere som har vært vant til svært god regularitet, møter nå utfordringer med å komme seg på jobb.
Om sommeren er det sjelden problemer eller forsinkelser på Nordlandsbanen.
Nå er jo ingen stasjoner betjent lengre. Selv endestasjonen, som Bodø er ikke betjent for reisende med toget. Jeg husker jo ennå de manuelle ringesignaler, og aktivitet bakom ”luka” 😀
Det har jo skjedd mye siden slutten av femtitallet. Men togsettene som går mellom Trondheim og Bodø, er ikke mye forandret. Diesel lokene kom jo litt senere, men ser nesten identiske ut.
Hvem husker denne, litt diffuse saken? Det var jo en form for tidsfordriv på togstasjoner rundt om. Betale en krone for å bli veid, så fikk man et kort med på kjøpet. Men det var jo ikke gyldig som billett 😀
Jeg husker ennå når “Restaurant vogna” var som en restaurant, med hvite duker og kelner korrekt antrukket. DET har i alle fall forandret seg.
#nsb #nordlandsbanen #saltenpendelen #toget
Liker å reise med tog jeg. Men det bør være litt ok.. Ikke bare et transportmiddel og så er det for dyrt.. Mange ganger bruker jeg heller buss. Mer pålitelig.. Artig story.. Vekt og greier.. Vet ikke om jeg husker eller har blitt det fortalt.
Liker også tog, sikkert fordi pappa jobbet ved jernbanen og vi hadde gratisbilletter når vi var unge. 🙂 Takk for innspill 🙂
Det er kos å reise med tog – avslappende, og en ser så mye! Moro….. klem <3