Litt må vi ha, kosestund på kjøkkenet…

Det måles og veies og røres og eltes… Heldigvis så er antall sorter omvendt proporsjonal med alder, i alle fall her i huset. Med laktose allergi og diabetes, og en kall som ikke raner kakebokser, så er vi nede på et  helt greit nivå. Men litt må vi ha, ikke minst av kosen på kjøkkenet. 

Her går det i Colapinner, som vi kaller det. Når barnebarna stikker innom så er det bare det de spør etter.

… og det er helt greit med en sånn en til kaffen.

Men jeg skulle nå liksom bidra litt jeg også, mens hun lagde Colapinner. Men da hadde selvsagt madammen stukket av med min dyrebare ervervelse i Kor sammenheng. 

Men hva gjør vel det 😀 Når vi har skotrekk liggende som passer skolten på en gammel kall 😀 Nå skal jeg IKKE falle for fristelsen å bruke det slitte uttrykket: “Alt kler den smukke…” Men klar er jeg med klipa i hånd…..

Madammen hadde selvsagt laget røre til Laktosefrie Krumkaker først, slik at jeg kom meg i steikinga. Men jeg fikk ikke lov å legge ut bilde av røra. Konsitensen og “oppførselen” i jernet, er en smule annerledes. 

Men man får det inn i fingrene ganske så fort. Og jeg kan garantere at de er syltynne og like sprø som gamlingen som fikk snurra “Krummen” på de 😀 

Selvsagt ville Kjøkkensjefen ha noen KoppKrumKaker også. Det var en liten utfordring, siden de stivnet innmari fort når de kom ut av jernet! Men med en litt stor bolle og bakenden av en sånn greie man bruker for å lage kålrotstappe, så gikk det rimelig greit… 

Nå ser de en smule bleikere ut på bildet, enn i virkeligheten. Men vi kan garantere at det er ingen som er helt like, i fasong i alle fall 😀 

 

Riktig God Adventstid til deg og dine.

 

#kakabakst #julebakst #krumkaker #julen2019 #teamarbeid

 

18 kommentarer
      1. Kolapinner eller Kolakaker som vi kaller det er favoritten i slekta her og😊. Grandtantene mine bakte de da jeg var liten. Og vi ungene klarte aldri, tross formaninger fra Mamma, å la være å ta den siste kaka på fatet.
        Mamma bakte de og hvert år, og barnebarna kastet seg over de. Ja vi barna og.
        Gamle-tanter og Mamma er borte. Jeg er selv blitt Gammel-tante. Da vi hadde bakedag i slekta for et par uker siden bakte vi Kolakaker. Det er favoritten til en liten fyr jeg er Gamnel-tante til.

    1. Ser trivelig ut..og flotte var dere med hodeplagg i ulike fasonger..hehe.. Et slag her i år ..holder i massevis 😊 Aldri smakt Colapinner..men er helt sikkert godt siden di yngre er så glad i det … Ønsker deg og fruen en fin kveld 💗

    2. Det er litt koselig å kokkelere sammen i denne søte juletid. Du og Madammen er et godt team på kjøkkenet – OGSÅ! Akkurat på denne tida er det som regel triveligere inne enn ute.Stilig “kokkelue”! 😉

    3. Hihi – gjett om dere har det både koselig og gøy da! Og vi kan flire når vi leser alt det underfundige du skriver! Idag vet jeg iallfall om 3 forskjellige som har bakt krumkaker….. så det er nok krumkakedagen! Klem 🙂

    4. Supert. Det er jo så gøy å bake. Og bake når man er to blir dobbel dose! Her blir det faktisk spist opp. Men kjøper ikke så mye godteri til jul jeg. Jeg spiser ikke godis. Men noe hjemmebakt synes jeg smaker. Klart dere må ha hetter. Surret håret i en strikk jeg. Har du prøvd de….(smiler…).

    5. Så koselig. Godt med litt hjembakst til jul. Colapinner er det mannen min liker best også, får kanskje bake det jeg også. Han spiser bare så lite kaker. 😉
      Synes dere har flotte hodeplagg 😀 Ha en fin onsdag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg