Med farger og smak, og alvor bak….

Det var vår andre 17 mai, preget av Pandemien.

Jeg er usikker på om den fortjener å bli skrevet med stor “P”.

Den kan jo få lov til å tro at den har hovedrollen en stund til.

Men vi vet annerledes.

Vi dekket bord, selv om det ikke er til stor familiefest.

Vi pyntet oss.

Vi deltok i “Ja vi elsker” av full hals,

Aspic har blitt en tradisjon til 17 mai lunsjen.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor.

Det kan jo være så enkelt at det er knallgodt.

Men det kan også være fordi det er minner fra yngre dager.

Da var det festmat. 

17 mai er fest.

Selv om pandemien er der.

Vi slår ikke på Stortromma.

Når Hornmusikken lyder utenfor, da kommer klumpen i halsen.

Da sprenger lysten på – til å dundre på stortrommer og mere til.

Jeg måtte lage et morgeninnlegg, som du kan les HER.

Selv kaffekosen nytes med en viss andakt.

Varm eplekake, omkranset av de norske fargene.

Nå skal jeg være veldig rettferdig.

Det var min kjære som stod for både Aspic og Eplekake.

Jeg bare pillet reker og skrelte epler. 

Så vi samarbeidet i det små.

Nå er det vårt felles samarbeid som skal knekke pandemien.

Friheten og vårt demokrati betyr så utrolig mye.

Det visste de “som kjempet og vant vår rett”.

Som det står i Nasjonalsangen.

Men det er aldri over, verken i det store eller det små.

“Også vi når det blir krevet…”,

lyder en av de siste strofer.

Neste år skal det vi ha Seiret.

Tenk hvor fantastisk det kommer til å være. 

12 kommentarer
    1. Flott beskrivelse av årets 17.-mai-feiring! 🇳🇴🎩🎂 Vi hadde også en fin dag med besøk av sønn og sønnesønn. Vi sto også på balkongen og sang med! 🎼🎵🎶 Ja, vi elsker… og så ble det 17.-maipyntet Pavlova etter middagen. Gode minner når vi endelig kunne møtes såpass nært etter laaang ventetid. 🤗🥳🤩

      1. Tusen takk 🙂 Ja det er godt å merke at det kanskje går mot bedre tider. Vi har planer om å ta turen sørover når det lir litt utpå sommeren 😀

    2. dere koste dere i det små ,det er koselig det også ,aspick ,eller cabaret som vi sier er deilig ,vi har det alltid første juledagsmorgen da er det fest ,hmmm kanskje jeg skal innføre det 17 mai også ,iallefall neste 17 mai for da må det se annerledes ut enn dei 2 siste vi har lagt bak oss nå

    3. Å ja – jeg håper så veldig at vi har seiret om et år….. dette er slitsomt syns jeg….! Uansett – aspik husker jeg at vi hadde hver eneste gang vi hadde gjester på kveldsmat da jeg var liten………. det var stas! Husker godt smaken – og jeg har faktisk fått det hos ei venninne for ikke så lenge siden! Gode barndomsminner….! Eplekake – varm – namnam…. klem 🙂

      1. Tusen takk 😀 Vi bor jo sånn at den tradisjonelle ruten for 17 mai toget er rett forbi hos oss. Men i år passerte hornmusikken litt bortenfor. Utrolig koselig 🙂

    4. God morgen – så vakkert innlegg. Deilig mat er så enig. Jeg tror at når de fleste blir vaksinerte så brenner dette her ut. For det er ikke noe liv for dette viruset! God fin dag og klem…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg