Med kjeften i karantene…

Her kommer en reprise fra ganske nøyaktig 3 år siden.

Den gangen det bare var kjeften min som var i karantene!

Tenkte kanskje det kunne være greit med litt suppeprat i disse Koronatider. 

Jeg har endret litt på teksten her og der…. 

 

Jeg har jo alltid vært glad i suppe.

Jeg har stort sett brukt de enkle posesuppene.

Det hadde ikke det i tankene når jeg gjorde en halv salto og smelte haka i spisebordet.

Da endte jeg opp med dette gliset.

Jeg traff en dame på en butikk, og hun  satte prikken over I’en: “Du ser for jævlig ut….”

Ærlige utsagn skal man sette pris på!

Konsekvensen ble at jeg havnet på “Vann og suppe”.

Men nå er det jo sånn at skrotten må ha litt næring også!

Så kreativiteten økte proporsjonalt med tiden med lås på kjeften.

Tomatsuppe med egg er jo godt.

Hva når eggene ikke kan spises som normalt?

Normalt går det mye hjemmebakt brødmat til frokost og kvelds.

Men DET gikk ikke da!

Jeg var ikke helt uvant med kjøkkentjeneste før dette.

Likevel så ble det noen nye øvelser i denne tida.

Ikke minst når det skulle være suppe til morgen, middag og kvelds.

Og kanskje en lunsj innimellom

 Fiber kan inntas på flere måter.

Havresuppe og bygg suppe med svisker og rosiner og gjerne aprikoser er herlig!

Selv med en heftig omgang med stavmikser, så måtte jeg sile suppa.

Jeg kan forsikre at å bruke “kjeft med tannlås” som sil ikke er spesielt behagelig!  

Man må jo ha litt variasjon, når man blir satt på suppe diett.

Særlig i middags maten.

Ertesuppe i sånne ”struller” er godt.

Stavmikseren forvandler pølser til sugerørformat på ”notime”. 

Det kan være greit å bruke sånne posesupper som base.

Skal dette være en fullverdig kost, så bør det tilsettes litt mer næring.

Det finnes ingen begrensninger.

Ikke så lenge det kan knuses med med en foodprosessor eller stavmikser. 

Fiskesuppe er jo slett ikke å forakte.

Den ser kanskje ikke så innbydende ut når den er ferdig i “sugerør konsistens”.

Det er bare å ta bilde av innholdet først, og bruker fantasien!

Da blir det perfekt 

Sånn som her – med blomkålsuppe.

Her vanker det fersk blomkål, egg og skinke.

Fløte og melk hører ofte med.

Det kan være greit å koke og frese litt opp først.

Både for smakens skyld, og for å lette bearbeidingen etterpå.

Grønnsakssupper i ulike varianter er jo bare knallgodt og næringsrikt.

Med smakstilsetninger som bare fantasien begrenser.

Har du ikke kjeften i lås, så trenger man jo ikke mose alt i stykker og sile det.

Kveldskos var ikke å forakte.

Det ble noen flytende varianter der også.

Jeg husker at det gikk hardt på sugerørene. 

Jeg kan også huske at jeg  fabulerte om jeg skulle åpne Suppekjøkken til våren.

“Suppe og sugerør – levert på dør”.

Da dukket nok mat tilsynet opp og ga meg en på kjeften!

Så var jeg i gang igjen, med “Kjeften i karantene”.

DET vil jeg slett ikke!

 

Ha en vakker dag der du er.

14 kommentarer
    1. uff dette må ha vært en slitsom tid,ene sønnen min måtte leve på grøt og suppe en jul etter en stor opperasjon der en syste måtte fjernes,skulle kjent deg da for her var det mye kreativt og godt som jeg ikke kom på den gang :=)

    2. Var voldsomt til karantenegitter det der.. Supper er jo godt..men man vil jo helst kunne velge å spise “hva som helst”..Mye godt på ferdigposer , den Lofoten- fiskesuppe er en favoritt..nam ! Ønsker deg ei fin uke videre 🙂

    3. Hjelp, for suppekjøkken. Ikke det at det ikke frister med suppe, men å ha munnen i lås, kan ikke være gøy. Dette hadde ikke jeg fått med meg! Jeg har en slektning som kolliderte så galt da vi var unge. Munnen ble “sydd” igjen, og han fikk spise suppe. Jeg husker vi synes fryktelig synd på han den påsken. Han fikk tynn potetstappe og is! Men han ba oss pent om ikke å få han til å le, pluss at det å gjespe var visst ille. Heldigvis gikk det bra etter mange uker. Han hadde brukket kjeven på flere steder, så det tok tid! Men suppe er godt da!

    4. Hahaha … uffda! Det ble MYE suppe det der. Ble du ikke drittlei?? Jeg er glad i suppe altså, men jeg må ha noe å tygge på også, gjerne oppi suppa. Så den helt moste sorten er ikke helt mi greie. Men må man, så må man!

    5. Oi, ja der var det suppe i lange baner. Og man ønsker kanskje ikke å gjenta den dietten for ofte. Jeg tror jeg hadde blitt ganske så slank hvis det var jeg som skulle levd på suppediett 🙂 Men kreativt er viktig, for å få i seg nok næring 🙂
      Godt du ikke har den karantenen nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg