Min tid på skoleskipet Gann..

Jeg hadde egentlig ikke noen faste planer etter realskola.

Men jeg søkte jeg meg inn på Reidar Dundas handelsskole i Bodø, og kom også inn.

Jeg mener å huske at det ble vanskelig å få hybel.

Det kan være en årsak til at jeg ikke havnet der.

 

For  moro skyld, så har jeg Googlet litt for å se hva som skjedde i verden i det herrens år 1966 –

  • Vietnamkrigen pågikk for fullt.
  • Statskupp i den sentralafrikanske republikk, i Nigeria, i Syria, i Argentina og i Ghana
  • Rekordflom i Italia med katastrofale følger
  • Nedleggelse av trikken i Bergen
  • Lov om Folketrygd vedtatt i Stortinget
  • Oljeboring på Norsk sokkel igangsettes
  • Jens Bjøneboe’s bok “Uten en tråd” ble beslaglagt av politiet
  • VM på ski ble arrangert i Oslo
  • Fredrikstad ble cupmester i fotball
  • Skeid vant serien i fotball
  • Beatles slapp albumet “Revolver”
  • Åse Kleveland får 3 plass i Eurovision Song Contest

Mens verden var slik, dukket tanken opp på Sjømannslivet i.

Jeg begynte å undersøke Skoleskip, også de stolte Seilskutene som Christian Radich.

Men bestemte meg for Rogaland Sjøguttskole og Gann 

“Gann” eksisterer i beste velgående, men det er ikke det samme skipet som i min tid.

På den tiden så var det et 10 ukers kurs.

I dag er det fullverdig vg skole  innen maritime fag, som fører frem til fagbrev.

Den fungerer også som turistskip.

Du kan gjerne ta en tur inn på Facebooksiden til dagens Gann, det gjør du om du klikker HER.

Her kan du se to av skipene som kom etter den “Gann” jeg var på i 1966.

Til høyre er dagens skip, som tidligere var Hurtigruta Narvik.

Du kan også ta turen innom denne linken og lese litt historie og fakta om Gann – klikk HER

En dag i august 1966, satte jeg meg på toget på tur sørover, fra Rognan i Saltdal kommune, Nordland.

Dette bildet er tatt i år. Da var denne stolte sliteren på sjarm tur langs Nordlandsbanen.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har reist med dette Diesel loket i front for togsettet.

Men denne første turen alene, da jeg skulle rive meg løs fra barndomshjemmet, ble helt spesiell.

Jeg hadde aldri reist så langt som til Stavanger før.

Jeg visste også at jeg ville mønstre på utenriks fart direkte fra kurset på Gann.

Jeg ante ikke når jeg ville komme hjem igjen.

Min kjære far møtte meg på Østbanen, når toget fra Trondheim, og lille meg ankom.

Han jobbet på den tiden i NSB i Oslo.

På den tiden, måtte man forflytte seg over til Vestbane stasjonen for å ta Sørlandsbanen

De eneste togene som gikk mellom Østbanen og Vestbanen, var godstrafikken.

Når de var på tur, ble hele området mellom Rådhuset og Aker Brygge avstengt.

Vestbanestasjonen ble bygget i 1872, men nedlagt i 1989, da Sentralbanestasjonen ble ferdig.

I dag huser bygget blant annet Nobels Fredshus.

Jeg kan huske det kriblet i hele meg, når jeg nærmet meg Stavanger.

Da jeg ankom, skjønte jeg ganske fort at jeg måtte være av de eldste som “mønstret” på dette kurset.

Som dere ser på bildet, så var det totalt blottet for jenter på den tiden.

Kanskje du kjenner noen, eller slektninger av noen?

Jeg var heldig og fikk egen lugar, om det var fordi jeg var over 18 år, det vet jeg ikke.

Det viste seg fort, at svært mange av kursdeltagerne aldri hadde hatt engelsk på skolen.

Det gikk ikke lang tid før jeg og et par andre, ble spurt om vi kunne bidra i undervisninga.

Det gjorde vi selvsagt.

Jeg var svært motivert for læring, både praktisk og teoretisk.

I tillegg var jeg vant med båt fra jeg var bare guttungen.

Jeg hadde meldt meg på dekkslinja.

Jeg kan huske jeg gledet meg til hver time med Sivertsen, som var styrmann, og nordlending i tillegg.

Jeg meldte meg også på et Bibelkurs som ble arrangert ombord.

Gann var ikke akkurat berømt for å forlate fortøyningene sine.

På folkemunne het det noe sånt som “Gann Gann, ligger ved land”.

Nå tror jeg ikke det hadde gitt navnet til Bibelkurset, og den boka vi fikk i gave for å gjennomføre kurset.

Spenningen ombord steg, da vi fikk rede på at vi skulle på tokt, over Nordsjøen og helt til Edinburgh i Skottland.

Jeg husker ennå når vi kastet loss, og alle samlet seg langs rekka.

Det gikk veldig bra, helt til vi kom ut i åpen sjø. og møtte ganske heftig vær.

Til de første startet å spy!

Det spredte seg med rekordfart blant “grågrønne gutter”.

Mange hadde knapt hadde sett salt vann før i sitt unge liv.

Det endte at jeg ble hentet, og måtte stå til rors mye av turen over til Èdinburgh.

De aller fleste lå fullstendig utslått på lugarene sine.

Da vi kom frem til Edinburgh, var det lagt opp til et par turer med omvisning.

Jeg og de som hadde blitt utpekt som engelsk lærere, slapp å være med på de organiserte turene

Vi kunne få gå på egenhånd.

Jeg må innrømme at vi ble en smule bratte i nakken, og følte oss veldig voksen.

Jeg kan huske vi var innom kino, der filmen gikk kontinuerlig og folk kom og gikk hele tiden.

Det jeg ble mest overrasket over, var at det var lov å røyke i kinolokalet.

Jeg var ganske så fanatisk på både røyk og alkohol på den tiden.

Avholdsmann på min hals.

Vi gikk ganske så mye også, og var blant annet innom Edinburgh Castle.

Bildet over er tatt på en tur min kjære ga meg i 65 års gave, hvor vi fikk med oss Military Tattoo.

En annen ting som overrasket alle oss “engelsk lærere”!

Til å begynne med, hadde vi store problemer med å skjønne hva som ble sagt.

Men etter hvert, så fikk vi litt føling med den skotske dialekten. 

Vel tilbake i Stavanger, gikk kurset raskt mot avslutning.

Vi hadde imidlertid en oppgave til, som var et fast oppdrag som Gann hadde.

Rekruttskolen i Marinen lå/ligger nemlig på Madla i Stavanger.

Når et nytt kull hadde gjennomført rekruttskolen, ble alle fraktet over til Marinens hovedbase på Håkonsvern i Bergen. 

Jeg hadde fått utsettelse fra militærtjenesten.

Jeg visste ikke da at jeg knappe to år etterpå, ville være en av de rekruttene Gann fraktet fra Stavanger til Bergen.

En flott periode var over på Gann. 

Jeg fikk beskjed om at de hadde ordnet hyre til meg ombord på en båt i rederiet Sigval Bergesen dy.

Jeg skulle få mønstre på som Jungmann på en splitter ny gasstanker ved navn M/T Sydfonn.

Les gjerne litt mer ved å trykke HER

Ikke lenge etter var Jungmann Håkonsen på tur mot den store verden….. 

#gann #sjøguttskole #sjømannslivet #sjomann #stavanger #skoleskipetgann

9 kommentarer
    1. Og…1966, Frodith blir født ;-D Jeg har også vært på båt…men veldig kort. Jeg var på Svanen, “skoleskip”. Vi var med fritidsklubben, var bort ei uke bare 🙂 Men gøy var det. Ha en fin kveld Jan

    2. Så mye spennende som skjedde året 1966 🙂

      Det er artig å lese om din tid. Så vanvittig MYE du har opplevd. Reise fra ene enden av landet til andre siden av landet 🙂 og båtene og havet. Utenlands!

      Tenk så mye rikdom!

      Ønsker deg en herlig dag der nord og sender en klem din vei 🙂

      1. Tusen takk for flott tilbakemelding.. henger med i bloggen såvidt. Denne uka har vært fyllt av en rekke digitale møter og konferanser 😀 Klem tilbake og ønsker om fine dager 🙂

    3. Jungmann Håkonsen er gøy å følge..! Ikke fått meg dette innlegget jeg…
      Spy og sjøsjuke hører med.. Men sånn er det! Men det er fryktelig..Fine bilder igjen og flott gave da! 🙂

      1. Tusen takk 😀 Ikke så lett å få med seg alt heller.. sånn er det bare 😀 Henger bare så vidt med denne uka.. går i ett med digitale møter og konferanser. 😀

    4. Hei Jan,mitt navn er Bjørn Hansen, fra Hammerfest og jeg var på samme kurs høsten 1966.
      Jeg mønstret på Frostfonn som smører.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg