“Morgenstunden, når du brygger dagen din…”

Min trøtte og støle og slappe kropp.

Roper i vanvidd: “Må jeg stå opp”?

Sola henger såvidt over åsen.

Dyra sover jo ennå på båsen.

Da kjenner jeg duften av himmelske dråper.

Den som DA sover, er verre enn tåper!

Slik skal den være min elskede tår.

Svart som djevelens sorte får.

Så varm at tunga krølles i kjæften.

Mens jeg hopper rundt på strømpelæsten.

Sakte men sikkert den siger på:

“Dagen i dag, som er den du skal få”!

Nå er kaffe så mangt og så mye. 

Stadig kommer det flere og nye. 

De rareste smaker, de svake og sterke.

Til og med formet som vakreste hjerte.  

Hva du enn liker, elsker og nyter.

Den gir ikke smak om du klager og syter!

Nyt din kaffe i yndlings koppen.

Kjenn at den varmer i sjela og kroppen.

Da blir du våken og klar for dagen.

Men alt med måte, forteller magen.

Det er faktisk nettopp i denne stund.

At dagens kulør skal bli lagt til grunn.

Ha en vakker dag hvor du enn er i denne verden!

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

7 kommentarer
    1. Fantastisk godt skrevet. Sove lenge om morgenen og kaffen nytes etter grøten. Da er man klar for dagens gjøremål.

    2. Å ja! Sånn er morgenstunden 🙂 Så flott beskrevet 🙂 I dag har jeg hat en skikkelig fjaserunde i Holmenkollen. Moro! 😀 Og det var FØR folk hadde våknet…NESTEN 😉

    3. Så fint og humoristisk dikt. Du har så rett…vi bidrar i høyeste grad til hvordan dagen vår blir…Vi kan velge hva vi vil ha mest fokus på, sjøl om de aller fleste av oss opplever tunge perioder da det er utfordrende å holde humøret oppe. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg