Nå er enden nær….

Sikkert på tide også. I alle fall med denne fortellingen. Nå orker jeg ikke en gang å linke inn de andre avsnittene fra “Den Mangfoldige Turen”. Jeg er ikke så sikker på at det er så mange som gidder å benytte seg av de. 

Mitt i alt kaoset med bilberging, leiebil og to verkstedbesøk, fikk vi beskjed om bortgangen til en onkel av min kjære, en hedersmann som ble nærmere 103 år. Det tar jeg meg tid til å linke, siden det var grunnen til at det ble en fortsettelse på turen.

Klikk og les HER

Men hvorfor Hurtigruta enda en gang…? Joda, med all usikkerheten med bilen, så hadde vi bestilt plass der, og leiebil i Lofoten. Når vi fikk vår bil i orden, så fikk vi rede på at Hurtigruta krever avbestilling 30 dager før avreise.  Vi måtte bare beklage at vi ikke visste om dødsfallet for 30 dager siden – men fikk diskutert oss til plass for bilen også.

Skjønt jeg var spent på OM den ble med, for den stod, ensom og alene på kaia, nesten til Kong Harald kastet loss.

Men vi kom oss avgjorde, både vi, og den bortskjemte bilen vår. Ut forbi moloen og rett ut i Vestfjorden.

Noen glimt av andre sjøfarere…

Vi farter mest i området Stamsund-Sennesvik-Ure-Leknes, når vi er i vakre Lofoten. Men det kan ofte være sånn som dette, i skodda´s favn, for å si det sånn.

Men vi fartet også litt rundt omkring mens vi var der denne gangen, ikke minst på hjemreisedagen, siden Hurtigruta går sent på kvelden fra Stamsund. Heldigvis var det ikke vårt bildekk som lå nede i skråningen i bildet over. Noen har ingen respekt for naturen, det er til å gråte over. 

Det var ennå lite turister i Lofoten, kun mer fastboende, om man kan si det sånn.

Vi lå på hotell på Leknes. Helt greit å fint å bo der. Men hele TV systemet hadde knekt sammen i et tordenvær, men hva gjør vel det – når vi kan ordne oss som vist ovenfor – ja du må klikke i bildet for å skjønne….

Etter å ha fått fortreffelig middagsservering hos en venninne av min kjære, så var vi klar for hjemreise. Atter en gang med Hurtigruta, i et vått og hustrig vær. 

Denne siste turen ble en nedtur, faktisk. Alt av serverings muligheter var stengt, ja – bortsett fra drikke i baren og  brus og snacks/godis i resepsjonen. Det viser bare at Hurtigruta ikke har fokus på de som reiser sånne korte turer, fra havn til havn. Men vi berget oss, og kom oss hjem. Både vi og bilen.

Bildene ovenfor er tatt utenfor boligen til to gode venninner av min kjære.

Det får være avslutningen på denne føljetongen om “Den mangfoldige turen”.

Tusen takk for følget til alle som tok seg tid til å bli med. 

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

13 kommentarer
    1. Veldig mange flotte bilder og dere kom dere hjem…til slutt…
      Smart måte – dere fikk underholdning!
      Godt dere fikk dere god middag da,,,overleve på snacks og sånn! Hm…

      1. Ja du verden, sånn ble det denne gangen. Nå har vi ikke noe på reiseprogrammet. Venter noe innrykk i tiden fremover, så får vi se 🙂 Takk for kommentaren 🙂

    2. Flotte bilder! Jeg har ikke vært i Stamsund, men ellers har jeg vært flere steder i Lofoten, bl.a Leknes og Ballstad. Det er nydelig der oppe og håper jeg får meg en tur til en gang.

    3. I skodda sin favn… ja slik er det tenkte jeg når jeg las… 🙂
      Fine bilder og de hos din kjæres venninne var nydelige – og lofoten er nydelig. Og godt bilen deres er i full fart igjen – og greit å ta hurtigruten bare for sikkerhets skyld 😀

      klem

    4. Tusen takk for turen, den var så bra å lese om. Fikk nesten sympati for den litt egenrådige bilen :). Trist å få melding om noen som har gått bort, sjøl om de er 103, eller 95…fikk i dag vite om en som har vært viktig i livet mitt hadde gått bort. Dere har hatt mange opplevelser, konfirmasjonen til yngste barnebarn var nok en høydare, kan jeg tenke. Det har vært veldig fine, humoristiske, med de ekstraordinære vinklingene. Takk igjen :).

      1. Tusen takk for at du ville være med 🙂 Det gjør vondt hver gang noen går bort, og det blir aldri “ventet”, selv etter tunge og strevsomme perioder med sykdom 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg