Når man får seg en på kjeften…..

“REPOST”

Det dukker stadig opp minner.

På den ene eller den andre måten.

Ikke alle er like gode.

Noen er sterkere enn andre.

“Bitt seg fast på en måte” – for å si det litt ironisk.

Som da jeg gjorde salto etter en tur på terrassen, og smalt haka i spisebordet.

For ganske nøyaktig 3 år siden.

Det endte med brudd i kjeven, og fikk operert inne rene Jernkjeften.

Noen dager etter hjemkomsten.. traff jeg en dame på en butikk.

Da glapp det ut av henne: “Du ser for jævlig ut…”.

Ærlige kommentarer skal man sette pris på.

Jeg har alltid vært glad i suppe.

Det har gått mye i enkle posesupper.

Sånn til kvelds eller lunsj.

Men nå havnet jeg rett over på flytende føde.

I mange uker.

Og et storforbruk av sugerør….

Jeg må si at suppekreativiteten økte.

Er man vant til brødmat morgen og kveld, og middag med poteter.

Hver dag.

Da blir overgangen til BARE suppe ganske dramatisk.

Her forberedes tomatsuppe med egg.

Den skal jo bli sugerør vennlig. 

Det gikk etter hvert sport i å forberede måltider.

Fiber kan inntas på flere måter.

Havresuppe og bygg gryns suppe med svisker og rosiner og gjerne aprikoser er herlig.

Selv med en heftig omgang med stavmikser, så måtte jeg sile suppa.

Jeg kan forsikre om at å bruke ”kjeften” som sil ikke er spesielt behagelig !  

Så var det det med variasjon.

Ertesuppe i sånne ”struller” er godt.

Stavmikser forvandler pølser til sugerørformat på ”notime”. 

Fiskesuppe er jo slett ikke å forakte.

Tar man bilde av innholdet først, og bruker fantasien i takt med sugerøret så blir det perfekt.



Grønnsakssupper i ulike varianter er jo bare knallgodt.

Gjerne med smakstilsetninger som bare fantasien begrenser.

Her er eksempel fra blomkål, men prøvde mange forskjellige.

Frosne grønsaker som spinat er perfekt.

Kveldskosen var ikke å forakte, men det gikk hardt på sugerørene.

Jeg vurderte å åpne et  Suppekjøkken i sentrum!

Men frykten for at  mat tilsynet dukket opp og ga meg en på kjeften, ble for stor.

Kanskje noen fikk ideer til noe annet å fylle termosen med i disse Påsketider.

Lykke til og God Påske.

6 kommentarer
    1. uff og uff ,godt en blir helbredet ,suppe er godt ,har selv en sønn som tok en kjeveopperasjo ,det var jul og ho mor måtte koke supper ,men pinnekjøtt måtte den stakkars gutten ta igjen når han igjen kunne tygge ,

    2. Da slapp jeg å grue meg den dagen jeg blir tannløs:) Her er jo masse variant å velge etter. Dessuten, jeg har allerede problem med tenner. Så jeg kan lage slike supper også:)
      Takk for tipsene:)

    3. Hihi – der blei du jammen en ekte suppe-ekspert! Klart en blir kreativ når en er på sugerør-stadiet! Og ja – det er mye godt her…..! Inspirasjon… 🙂 klem

    4. Livet kan snu på et øyeblikk, godt det gikk bra. Her var det mange kreative løsninger, og gode tips til supper.
      Fortsatt god påske 🐣☺

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg