“Når minner blir virkelighet….”

Det er ikke alltid at det bildet man har i hodet, stemmer med det som blir fotografert.

Har du opplevd det ?

Særlig når man vandrer på minnerike steder. 

Her minnes jeg fjæra full av tømmer og båter under bygging.

Men da var det furua som spilte hovedrollen.

Tenk alle båter som har “våknet til liv” i ly av Storfloget.

I Storhetstiden var det et yrende liv i fjæra.

Så ble det stille.

Tomt.

Men så våknet det til liv igjen.

Ære være alle sjeler som bidrar til at det skjer.

Tenk at barndommens minner blir en realitet som åpenbarer seg på denne måten.

Det var noe som manglet.. når vi gikk fjærelangs.

En sånn rar følelse av å ha mistet noe.

Minner og virkelighet kan aldri bli lik.

Men du verden så godt med en følelse av  “å kjenne den igjen”.

Om du skjønner hva jeg mener.

Det gir håp.

Håp om at alt vi føler vi har mistet, kanskje ikke er borte for alltid.

Vi vil aldri få alt tilbake sånn som det var.

Men kanskje noe som vi kjenner igjen på en eller annen måte.

Da trenger ikke horisonten føles like tom.

For det er den ikke.

Der finnes både fortid, nåtid og fremtid.

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

9 kommentarer
    1. Det er godt å minnes og oppleve noe nytt…Man kan sikkert skrive mye om minnene herifra. Folk opplever ulike ting og ser ulike ting. Vakker utsikt. Jeg virkelig elsker Norges land.
      Takk for at du deler dun verden;)
      God helg fortsatt:)

      1. Ja vi opplever sjelden samme ting på samme måte. Det var jo en opplevelse som barn og oppleve all båtbygging i fjæra.. kan ennå kjenne lukta 🙂 Blogginga vår er jo en form for “Minnebok” for voksne, som vi deler på en annen måte enn å skrive noen ord i en bok :)God helg 🙂

    2. Mange gode minner ja, ting som aldri vil skje igjen. Jeg har flere ganger, når jeg er tilbake på steder jeg minnes fra barndommen, lagt merke til at det jeg den gang syntes var så stort, f.eks. store områder, store vann, store stener, det er ikke så stort som jeg husker det. Og det er sikkert fordi jeg var så liten den gangen, og da virket jo alt enortmt.Gamle minner er gode å ha, og samtidig kjekt å lage nye minner ♥

      1. Veldig sant.. sånn er det bare. Minner skapes jo under helt andre forutsetninger. Og det er neppe meningen vi skal gjenoppleve det nøyaktig likt 🙂 Lykke til med minneskapingen 😀

    3. Ja, det er akkurat slik! Plutselig ble de nye opplevelsene ikke likt det minnene har gitt oss….Rare greier ….Du fikk et veldig flott blogginnlegg ut fra dine tanker – det skal du ha…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg