Når veien går hvor hen den vil….

Det er ikke alltid man vet hvor veien går her i livet. Men sånn er det nok det skal være. Det ville nok vært noe helt annet om man fikk utlevert en “livsbeskrivelse” ved fødselen. Tenk den tanken, hoff…….

Det er nok ingen som ønsker å ligge i sånne senger og på sånne sovesaler. Men på livets ferd, så skal det godt gjøres å unngå det helt. Her om dagen lå jeg og rabla litt i skriveboka og stirra i taket under dette pleddet. Jeg er heldig og utrolig takknemlig, som har min kjære med meg hvert skritt på veien!

 

Her ligg man langflat som et spetakkel.

Lørvat og småfeit fra halsen og ner.

Ikke veit e’ ka som hender og skjer.

Tålamod, si «svensken» og flira.

Takka faen når hauet e’ gira!

Kvitkledde flagre, de frodi’ og magre.

De veit ingenting, bærre kjæm og spring.

Så ligg bærre langflat å stirre i tak.

Det bli ikke verre, så læng rompa er bak!

Jeg kan påstå å være lommekjent i denne kjellerkorridoren. Når min kjære var syk i 2015, så ble det mange turer her, til alle døgnets tider. Da åpenbarte svært mange av livets sider, et register av følelser. Etter en sånn “opplevelsestur” i november 2015, skrev jeg det lille diktet under – som egentlig passer veldig godt i dag også.

Preget av egne og sårbare tanker.

Jeg går mellom syke og sørgende sinn.

Jeg kan ikke ta på de hjerter som banker.

Jeg kan ikke klemme de skjelvende kinn.

 

Plutselig våkner alle de sanser,

Som sløves av vandringer fra og til.

Jeg gikk visst litt feil, og lytter og stanser.

Blikket mitt fanger inn gleder og smil.

 

Kvinnens unike og gudskapte gave.

Skaper og gir av seg selv til nytt liv.

Det vokser seg frem i en smilende mave.

Det kan ikke skjules, det er ingen tvil!

 

Spenningens venting, det sparker og lever.

Et liv skal gi liv til et barn på vår jord.

Livets sannhet, som gir og krever.

Vi må bære vår del, den som i oss bor. 

Nå ble det min tur å ligge på samme rom, og bokstavelig talt i samme senga som min kjære gjorde i 2015. Det gjorde jeg faktisk i 2015 også, men på en helt annen måte. Det endte på denne måten:

Du gamle mann, hva du kan!

Tenk at du kunne, slumre og blunde.

Ikke hjemme, det kunne stemme.

Men sammen der, og med madammen.

På sykehusets laken. Ja ikke naken!

Der får grensa gå, så buksa var på.

Skulle bare holde omkring.

Nærhet og varme koster ingenting.

Men da kom lege dama! Ojj og ojj som hun glana!

Med fingertegn og sinte blikk, jeg denne leksa fikk:

«Du gamle mann du må forstå, aldri opp i senga gå!»

Men når såre blikk meg møter.

Får de heller gi meg bøter.

For da er jeg der igjen:

Feilparkert i sykeseng.

Men nå er jeg hjemme, og fikk ikke noen parkeringsbøter med meg hjem. Sol og snø om hverandre, setter sitt preg på tilværelsen. Nå er det bare å ta livet med ro og se hva som skjer fremover. Tusen takk for gode tanker og gode ord, dette kommer til å gå så bra: “For jeg var jo der igjen! Feilparkert i sykeseng!”

 

Tekst og bilder: Jan Håkonsen/Dedicat

 

26 kommentarer
    1. Så bra du er hjemme igjen og på bedringens vei. Jeg husker at jeg lo godt av det du skrev den gangen du fikk “skjenn” av sjukehuspersonalet. Når en er sjuk trenger en jo gjerne å føle ekstra trygghet og nærhet til de en er glad i. Da bør ikke rammene være så strenge!😊

    2. Ønsker deg alt godt og en tilfriskningsprosess som ender med hopp og sprett og tjo og hei! 🤗😄
      Skynd deg langsomt bli bra igjen! 🙋‍♀️👍👏

    3. God humor gjør veien lettere å gå. Ønsker deg riktig god bedring fremover og satser på stigende formkurve. Feilparkert du liksom 🤣 liker ordspillet og humoren din.

      God søndag ønskes fra vakre vestlandet 🌞🔆

    4. Godt du er hjemme igjen.. Er nok like greit å ikke vite hva livet bringer, så får en prøve så godt en kan å gjøre noe fint ut av «her og nå».. Flott poesi fra sykesenga..ser ut som snerten og kreativiteten er oppe og går fortsatt ✨ Fortsatt god bedring og masse gode ønsker til deg 💫

    5. Kjære onkel (og tante ❤️) du er god med ord, selv med tunge tanker og usikker vei videre. Jeg følger deg og dine ord og dokk er alltid i mine tanka❤️håpet er der om at det går bra, kan ikke tenke anna. Løkke te, sender alle mine gyldne tanker, klæm ❤️ 😘

    6. Gode tanker fra meg <3 Dette går bra. En lang vei kanskje, men vi har trua og håpet om bedre tider <3 Flotte dikt. Klemmer kommer susende fra Fredrikstad.

    7. Livet består av medgang og motgang, og du later til å ha et glimt i øyet enten det er sånn eller sånn.
      Godt du er hjemme igjen, og jeg ønsker deg fortsatt god bedring.
      God klem fra meg 😃

    8. Hei min venn. Livet fillerister litt innimellom. Man skal visst ikke slippe helt utenom. Det er godt å se at du prøver å ta en dag av gangen, for det er jo ikke mening i å ta sorger på forskudd. Jeg satser på at den endelige “dommen” er sånn at dere kommer dere fint gjennom, sammen. Jeg tenker at med positiv energi, og fokuset på det som er bra, kommer man langt, uansett hva som er problemet. Du skjønner hva jeg mener, du kjenner jo vår families historie Sender over en kjempeklem og håper på gode svar for dere 🙂

    9. Ja, du kan det med å sette ord på ting i livet. Husker det med sengehyggen og kona! Vi lo til det, for sånn burde det da være når man trenger litt trøst. Håper formen vender tilbake til deg. Klem fra meg 🙂

    10. Du klarer å fylle dagene dine med tekster som varmer og får en til å le, dette er helsebringende!👍👍Når du klarer dette er du snart i bassrekka igjen👏🌹🌹🌹

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg