Økologisk fra innerst til ytterst!

Man lærer jo stadig nye ord, og “Økologisk” blir man jo bombardert med i all verdens forbindelser. Bare prøv å google ordet, det hagler inn med treff. Det er ikke bare mat det er snakk om! 

Her er hva Wikipedia sier om økologisk mat:

“Påstander om at økologisk mat er sunnere eller generelt bedre for miljøet er utbredte, men har lite vitenskapelig grunnlag.Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet er det ikke grunnlag for å påstå at økologisk mat er bedre eller dårligere for helsen enn konvensjonelt produsert mat. Det er heller ikke grunnlag for å påstå det er forskjeller i nivået av miljøgifter mellom økologisk og konvensjonelt dyrkede matplanter. Ifølge en kunnskapsoppsummering av Livsmedelsverket er økologisk matproduksjon heller ikke mer miljøvennlig enn konvensjonelt landbruk når miljøkonsekvenser i hele produksjonskjeden sammenlignes.”

Jeg prøvde å studere tomatene i grønnsaksdiskene både der og der, men hvordan ser en “Proppfull Økologisk Tomat” egentlig ut?

Havregryn også ja. Får du dårlig samvittighet når du står og “ellemeller” når du skal kjøpe Havregryn og ikke velger denne?

Økologiske spirer! Just presis! Jeg håper inderlig ikke at misunnelsen sprer seg i vår vakre natur, og ender opp med mobbing! “Ædda bædda, jeg er økologisk, men det er ikke du…….” 

Økologisk verping. Man kan vel ikke forlange at høna skal vite forskjellen. Jeg er sannelig ikke sikker på at jeg vet det. Men det er jo slett ikke noen målestokk. 

Her er jo et eksempel på at det slett ikke er lett! “Organiske Rosiner”. Javel, ble de organiske som rosiner, eller? 

Spilles det litt på å gi meg dårlig samvittighet, om jeg ikke “Tenker på min helse og mitt miljø” ? 

Men trauste folk fra Toten skal man jo tro på! Men det blir jo ikke akkurat kortreist mat når de skal sendes 110 mil nordover, eller? 

Men nå er det økologisk fullbyrdet! Jeg er sjeleglad jeg ikke er i “Dating-alderen”! Tenk å få spørsmålet i en inim situasjon: “Neimen i alle dager, har du IKKE økologisk undertøy”!!! 

Ha en riktig fin økologisk helg 😀

 

Mine bilder og tekst, og innlegget er totalt blottet for sponsing!

#økologisk #miljø #miljøorganisasjoner #økologiskmat #miljøvern

12 kommentarer
    1. Jeg tenker økologiske egg er best å kjøpe. Jeg tror jo på julenissen og håper og tror at disse hønene har et greit liv.. Tomater og sånt er hipp som happ.. De er uansett best i Syden 😀💞

      1. Åjaa,, du tror på Julenissen 😀 Kjempeherlig,, vi har jo et ganske så lokalt ‘hønseri” og kjøper egg derifra 😀 Jeg tror de har ganske så frittgående 😀 Syden er vi jo bare i når vi er sør om Gardermoen 😛 <3

    2. Jeg er litt økologisk av meg: Jeg vet jo ikke om jeg ER så miljøvennlig om jeg kjøper økologiske produkter, men jeg velger å tro det. Undertøyet mitt er nok ikke økologisk nei…;)

    3. Ja, det kan virkelig bli for mye av det gode også. Jeg så et program på tv om alt det økologiske av korn og diverse, men jammen var det mye lureri der også. Ha en fin dag med økologiske tanker i hvert fall!!!!

    4. Jeg blåser i om det er merket økologisk eller ikke. Det er ikke det første merket jeg ser på. Prislappen først, takk. Dessuten har jeg lest flere steder at økologisk dyrking krever mye større arealer om alle skulle spise sånt, for man får mindre avlinger enn ved standard dyrking. Da blir det vanskelig å fø klodens befolkning på bare økologisk veggismat, som Gunhild Stordalen gjerne vil. Det eneste jeg ikke ønsker, er for mye giftsprøyting. Men jeg får jo håpe Mattilsynet gjør jobben sin…og jeg vasker frukt og grønt.
      En annen sak er det at man selvsagt har avdekket mye juks i den økologiske bransjen. Ting er ikke så økologisk likvel, det jukses med merking. Selvsagt gjør det det når dette er det store for tiden. 🙂

      For mange år siden var det en torghandler som laget seg plakat: Frittgående egg!
      Folk flirte jo, og han tenkte han like gjerne kunne skrive det slik istedet for det lange “Egg fra frittgående høner”. Plakaten hans var ikke så stor.

    5. He he ja du kan så si. Men fra spøk til revolver så skulle jeg gjerne spist mer økologisk mat, men det koster alt for mye. Nå har jeg sådd frø og håper at det vil vokse og gro forskjellig på terrassen min i vår og sommer.

      1. Ikke godt å vite hva den egentlige forskjellen er 😀 Så gå for all del ikke rundt å ha dårlig samvittighet 🙂 Lykke til med spiringa 🙂 Har ennå vondt i meg for at drivhuset kollapset forrige vinter 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg