På ville veier

I går skrev jeg om NordNorgebanen.

En debatt som blomstrer som bare det.

Infrastruktur engasjerer folk til de grader.

Mye av uenigheten går på “Vei ELLER bane”.

Du kan lese det innlegget om du klikker HER

(advarer om at det er linket flere artige filmer fra Nordlandsbanen’s barndom).

Både Nordlandsbanen og E6 går gjennom bygda mi.

Side om side i lange strekninger.

Fra syd til nord.

Eller omvendt om du vil.

Nå skal det sies at det er gjort mye på vei siden E6 het Riksvei 50.

Bildet over er faktisk en del av Rv 50.

En flott natursti i dag. 

Oluf beskrev jo Rv50 som bare han kunne det.

Om du ikke har hørt den, så MÅ du bare klikke over og kose deg.

Han har bidratt til å profilere NordNorge på sin helt unike måte.

Nå kan vi heldigvis se forskjell på Naturstier og hovedferdselsårer.

Selv her i nord.

Den i bildet over, går fra en rasteplass langs E6.

Beskrevet som en av Norges fineste.

En gave gitt til bygda mi da nye E6 ble åpnet.

Det sies at man eldes med skjønnhet.

De ord er jeg ikke sikker på Nerauran Rasteplass kan beskrives med.

Men jeg er ikke sikker… .

..om man er på gale stier eller ville veier.

Det er neppe en smule forsøpling som er det verste.

Det ble bare et minne om da jeg var på ville veier.

Med røyken lett tilgjengelig.

Da stakk det litt i arret etter lungekreft operasjonen.

Nå var jeg aldri noen sigarrøker.

Det var ikke sterke budskap på pakkene som fikk meg til å slutte.

Det var det barnebarn som gjorde.

Jeg er ganske sikker på at de ikke begår den tabben.

Men du verden så spennende å følge med på deres veivalg.

Det er ikke bare Infrastruktur som er i fokus i dag.

Klima, miljø og forurensning… ja jeg bare nevner det.

Jeg så noen bilder på Nyhetene fra helgens utefester.

Der var tydeligvis miljø&forurensning druknet i nytelser.

Da er man kanskje en smule på Ville Veier.

I skrivende stund snør det ute.

Riktignok bare noen florlette fnugg.

Kalenderen drar seg mot Mai.

Vi får lette blikket oppover.

Nå har vi vært innestengt i over et år.

Trangen til å være på “Ville Veier” er overhengende.

Men vi får kanskje holde oss “på skinnene” litt til.

Der det går skinner altså…

Eller hva ?

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

12 kommentarer
    1. Jeg sluttet å røyke i 2011, og angrer ikke på at jeg sluttet. Fikk lungebetennelse, og jeg klarte ikke å røyke. Da jeg ikke hadde røyket i 2 uker sluttet jeg.

      Selv får jeg koronavaksine i morgen 😊

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Mange gode betrakninger og tankekors her…. ja, vi får holde oss på skinner litt til…. vi får lage oss noen skinner der de ikke går – så vi ikke sporer av! Bra at du kom deg ut av røykemodusen, for det var jo litt ville veier! Godeste klemmer <3

      1. Tusen takk 🙂 Jada, vi er kanskje ikke skapt for å gå på skinner.. skjønt denne pandemien har jaggu skolert oss en smule, på godt og vondt. 😀 Mange år siden røykeslutten nå…og takk for det 😀

    3. Jan Guillou sin bok BROBYGGERNE ligger fremme og jeg har begynt på den… der nevnes bl.a. nordlansbanen 🙂 En spennende bok jeg koser meg med ute i sola disse dager.

      Det er spennende å se utviklingen – og på sine barn og ja… grandtantebarn for min del foreløpig 🙂 De tar nok andre valg enn det vi gjorde. Og røyk… det var gode tider det, med sigaretten som nær venn… men du verden så glad jeg er jeg er kvitt den lasten 🙂 Og du også, du klarte å slutte!

      Lag dere en fin fin dag 🙂

      klem

    4. Her er det mye emner. Nye og gamle veier, litt historie, forsøpling, røyk og de unge:)
      Ja, røyken er ikke bra ellers uansett aldre.
      Men ellers er fornyelse av det ene og det andre er det vel bra:)

    5. Et barnebarn fikk meg til å stumpe røyken og det nærmer seg 13 år siden jeg sluttet. Angrer ikke på det valget, for barnebarnet passet jeg i fra han var tre år og til han gikk i 5 klasse en gang i uka. Mange fine stunder og nå er h*n blitt tenåring. Tiden flyr.
      Jeg vil heller ha bedre veier i nord enn jernbane men vi trenger begge deler. 2 dose av vaksinen får man i neste måned. Så noen som var på ville veier etter avisoppslagene etter helgen.

      1. Så flott, da har du holdt opp dobbelt så lenge som meg. 🙂 Nå er våre barnebarn tenåringer og eldste mer enn det og mamma sjøl. 🙂 Vi får andre dose 2 juni og takk for det 🙂 Vi får se hva som skjer på infrastruktur sida… den hodeløse forsøplinga gjør meg forb… 🙂 Men nå skal vi smile mot verden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg