Paris, vi gråter med deg…

Du vakre Paris, kjærlighetens by. Hvor vi har vært flere titalls dager til sammen. Du kan lese et oppdatert sammendrag ved å klikke HER.

Vi har vært forbi og innom Notre Dame mange ganger. Det var en dyp tragedie å se denne unike bygningen i flammenes rov på nyhetene i går. Her er en link til CNN, det er grusomme bilder. 

 

Vi har vært i denne vakre kirken “Sacre Coeur så mange ganger, men det er ingen trøst at det ikke var den som sto i full fyr. Vi har grått med deg Paris, for vold og uro de siste årene, Nå gråter vi for flammenes unådige herjinger. 

Vi har utrolig mange vakre minner fra vårt kjære Paris. Men de siste års uroligheter og vold har gjort vondt. Diktet under skrev jeg på Sykehushotellet i Bodø for noen år siden, etter en grusom voldsepisode. Det kjennes slik ut i dag også….

 

Vi gråter med deg vårt kjære Paris.

 

Det renner blod gjennom hjerte og årer.

Det brenner av sorg gjennom hete tårer.

Du vakre Paris, du blør i ditt hjerte.

Jeg fryser til is, og føler din smerte.

Men sorgens svøpe, skal føde og døpe.

Føde en sannhet for alt som døde.

En sannhet som viser at kjærlighet vinner.

Som knuser vanvidd så det forsvinner.

Enda en gang det grusomme hendte.

En fortærende flamme i sjela di brente.

 

Tekst og bilder: Jan E. Håkonsen/Dedicat, med tårer i øynene.

 

#paris #notredame #brann #katastrofe #ikon #kjarlighetensby

10 kommentarer
    1. Ja, dette her er virkelig en tragedie, at det faktisk kunne skje.
      Jeg har selv vært i Paris hele 12 ganger, men husker ikke hvor mange ganger jeg har vært inne i Notre Dame.
      Det jeg husker best var da jeg giftet meg i den norske ambassaden i Paris, og vi etterpå dro for å ta brullypsbilder. Da ble takkekortet vårt et motiv med oss og Notre Dame. Så for meg var dette nesten litt for personlig.
      Vakkert dikt som passer godt i disse dager ♥
      Det hadde ikke vært noen trøst om det var Sacre Ceur som brant nei. Disse skattene må vi da klare å ta vare på.

    2. Ja jeg har jo lest en gang et innlegg fra deg om Paris, mener jeg å huske 🙂 Nei dette var grusomt. Det er jo noe helt annet enn den volds og urobølgen som har preget Paris i det siste. Hoff.. det gjør vondt langt inn i sjela

    3. Har også vært både der og der og der. Kunne man velge, så ofret jeg Sacre Coeur fremfor Notre Dame..må si det. Men skjedd er skjedd, og så får man håpe den kan bygges opp/repareres med tiden. Det skal jaggu bli svindyrt…huff!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg