Pølsemaker, pølsemaker….

Kanskje ikke så mange som har hørt denne sangen med Leif Juster ? 

 

Film ble det jo også av det. Men om det går å laste opp den, vet jeg ikke. Men prøver..

Dette kan jo bli et langt blogginnlegg, med sang og spillefilm 😀 Men i alle fall så fikk min kjære denne maskina fra en god venninne. Hun hadde visst to stykker. Og etter det så har hun googla oppskrifter i det brede og det lange… 

Hun hadde jo fått denne pakken fra en annen venninne tidligere i vinter. Høres jo skummelt ut og få tarmene til venninna si, men det gikk bra 😀

Så da ble det litt innkjøp. Orket ikke male kjøtt, så det ble en blanding av karbonadedeig og svinekjøttdeig.

Krydderblandingen har jeg ikke peiling på. Og kjenner jeg madammen rett, så går det i “dasher”, selv om hun googla oppskrifter. 

Men en smaksprøve må til, sånn til å begynne med. Det smakte fortreffelig 😀 

Men nå glemte jeg tarmene, de må jo skylles gjennom noen ganger…. en artig prosess.

Så er det bare å tre på tuten…

Her er de første tre pølsene som vi produserte. Jeg stappa i maskina og hun tok i mot det som kom ut av tuten.

Her er det kommet flere. Tarmene er lengre enn man tror, så vi måtte kjøpe inn 3 kg kjøttdeig til. Så totalt så ble det nesten 50 pølser. Nå skal de tørke til i mårra i kjøleskapet, og så i fryser. Vi skal prøve å røke noen, men det får du se en annen gang. 

 

#polsemaker #polser #tarmer #matblogg #matlaging #hjemmelaget

9 kommentarer
    1. Så kjekt å lage selv 😀 Selv elsker jeg pølser, men jeg blir alltid litt dårlig når jeg blir minnet på at skinnet er tarmer. Det høres så nasty ut. Ha ha.. Jeg tenker på alt annet når jeg spiser pølser, med andre ord 😛

    2. Moro å lage sjøl da! Har litt problemer med de tarmene jeg også, hehe…. men pølser er godt – og smart å lage med det en liker av krydder osv da – en dæsj av hver! Klem 🙂

    3. jeg prøvde å lage pølser selv 1 gang,mine ble slettes ikke så fine som dette,men pølsestappa vår var ikke en god en ,håndsveiva og altfor stor,jeg har et ønske om å få tak i et pølsehorn til den elektriske kjøttkverna mi :=) så må jeg finne gode oppskrifter,jeg synes det var vanskelig å finne gode på nett,da var min plan å bruke hjortekjøtt

      1. Har jo sett at kokker har brukt sånn trekanta ”kakesprøyte”, og så ut til å funke veldig bra 😀 Første gang vi brukte den maskina her. ”Sleit” litt med at det kom mye luft inn. så slutta å knyte for enden til vi hadde fylt tarmen, og fikk ut lufta før vi surra og knøt ender. 🙂 Lykke til 🙂

    4. Wow, de pølsene ser jo ordentlig proffe ut, og skikkelig delikate ut 😋 Jeg husker godt både filmen og sangen, for faren min pleide å synge på den. Da jeg var barn/ungdom ble jo filmen vist noen ganger på TV. En liten reprise kunne kanskje være på sin plass 🤩

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg