Samenes dag – Lihkku Beivviin

Samenes dag er jo på onsdag, nærmere bestemt den 6 februar.  Men allerede denne helga begynte markeringer rundt om. 

Det kan vel ikke være noen tvil om at Ella Maria Hætta Isaksen brakte Joiken inn i våre hjerter i årets Stjernekamp. Jeg klarer ikke å holde mine tårer tilbake når jeg hører denne, 

I fjor så sto denne karen midt nede i sentrum.  Jeg er ikke helt sikker på hvilket budskap han/hun ville gi meg. Jeg er jo ikke en gang sikker på hvilket kjønn han/hun hadde.  Men kanskje vi treffes igjen på onsdag ? 

Her er i alle fall min kommunes opplegg for den “Samiske Uke”.  

Her er et par bilder til fra sentrum i fjor.

Disse to bildene tok jeg utenfor et handelssentrum i nabokommunen i fjor. Jeg har ikke lagt de ut før, for jeg er ikke sikker på hva alt er, om det er ekte varer eller bare imortert juggel. Jeg hadde ikke tid å spørre. Kanskje noen kan bidra med innspill? 

Reinen er særligvakker når den er i sitt rette element, men den er ikke god å få øye på når man kommer kjørene i rimelig god fart. 

Nå er jeg ikke sikker på at dette er reinens rette element, men det ser ikke ut til å hefte han i vesentlig grad 😀 

Dette bildet tok jeg i Arjeplog i fjor. Det har jeg heller ikke brukt før, for der er jeg like blank på hva det betyr. Noen som kan hjelpe?  I mens så allierer jeg meg med denne karen, og ønsker alle lykke til med feiringen av Samedagen.

For to år siden var det markering av 100 år siden samenes første landsmøte  – det kan du lese om du klikker HER

Kan hende det kommer et innlegg til senere. 

#sametinget #samenesdag #samedagen #saltdalkommune “fauskekommune #rein #villrein #lihkkubeivviin #ellamaria

6 kommentarer
    1. Jeg skal kle meg i min fineste gákti den 6.februar og feire sammen med mine venner i Mjøsan Dajve Saemien Siebrie. Vi skal ha en fin dag sammen. Jeg setter alltid flagget ut på dagen vår. Det er viktig. Så herlig å se at feiringen allerede er startet der Nord 🙂

      1. Så flott 😀 Kjempestas og feire med venner. Jeg er jo ikke same, men syns det er flott å følge med, Har jo kjente på Saltfjellet 🙂 Lykke til med feiringa 😀

    2. Gratulerer med dagen, kan jeg vel si. 🙂
      De varene fra et marked er muligens produkter laget av søramerikanske indianere. Ser ut som samme gjenstander som de har vært med her i sør på festivaler. Det er vel ikke juggel, men noen (flere) har funnet ut at det er big business å reise rundt på markeder o.l. i Europa med disse varene og musikk-cder. Så det nærmer seg fabrikkpreg, muligens? Det er ihvertfall blitt veldig mange av dem som reiser rundt. 🙂

      1. Akkurat 😀 Tusen takk for flott og oppklarende innspill 😀 Ja vi har jo en helg i året med såkalte “Rognandager” og da kommer jo det masse tilreisende med all verdens varer i boder. Men akkurat denne hadde jeg ikke sett før 🙂 Ha en flott dag 🙂

    3. Gratulerer med dagen.En på jobben pleier å feire denne dagen. Tar på seg lue og sånn. Men i dag var jeg jo ikke på jobb. Herlig innlegg fra deg igjen… Superbloggeren.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg